
IN THE SUPREME COURT OF THE STATE OF DELAWARE

GANNETT CO., INC., t/a THE §
NEWS JOURNAL COMPANY, §
and JANE HARRIMAN, §

§
Defendants Below, § No. 352, 1998
Appellants/Cross- §
Appellees, §

§ Court Below: Superior Court
v. § of the State of Delaware in and

§ for New Castle County
MARGO KANAGA, M.D., § C.A. No. 92C-12-182

§
Plaintiff Below, §
Appellee/Cross- §
Appellant. §

Submitted: November 23, 1999
Decided: May 3, 2000

Before VEASEY, Chief Justice, WALSH, HOLLAND, and HARTNETT,
Justices and CHANDLER, Chancellor.*

Appeal from Superior Court.  Affirmed in Part, Reversed in Part, and
Remanded.

Mason E. Turner, Jr., Esquire, Prickett, Jones, & Elliott, Wilmington,
Delaware, for Gannett Co., Inc., t/a The News Journal Company
Appellant/Cross-Appellee and Robert C. Bernius, Esquire (argued), Nixon
Peabody, LLP., Washington, D.C., for Jane Harriman Appellant/Cross-
Appellee.

James S. Green, Esquire, Seitz, Van Ogtrop & Green, P.A., Wilmington,
Delaware, for Margo Kanaga, M.D. Appellee/Cross-Appellant.

____________________
*Designated pursuant to Art. IV, § 12 of the Delaware Constitution and Supreme

Court Rules 2 and 4.

Charles S. Crompton, Jr., Esquire and Philip A. Rovner, Esquire, Potter
Anderson & Corroon LLP, Wilmington, Delaware and Floyd Abrams, Esquire



2

and Gail Johnston, Esquire, Cahill Gordon & Reindel, New York, New York,
for Amici Curiae.  Of Counsel: Ralph Huber, Esquire, Sabin, Bermant & Gould,
New York, New York, for Advance Publications, Inc.; Richard N. Winfield,
Esquire and Margaret Blair Soyster, Esquire, Rogers & Wells, New York, New
York, for The Associated Press; David Kohler, Esquire, Atlanta, Georgia, for
Cable News Network LP, LLLP; Stuart Karle, Esquire, New York, New York,
for Dow Jones Company, Inc.; Carol D. Melamed, Esquire, Washington, D.C.,
for Maryland, Delaware, District of Columbia Press Association; George
Freeman, Esquire, New York New York, for The New York Times Company;
Katherine Hatton, Esquire, Philadelphia, Pennsylvania, for The Philadelphia
Inquirer; Robin Bierstedt, Esquire, New York, New York, for Time Inc.; and
Mary Ann Werner, Esquire, Washington, D.C., for The Washington Post.

WALSH, Justice for the majority:



3

 This is an appeal from a Superior Court judgment in a libel action

following a jury verdict assessing damages.  The plaintiff-appellee, Margo

Kanaga, M.D. (“Dr. Kanaga”) claimed to have been libeled by a newspaper

account of her treatment of a former patient, Pamela Kane (“Kane”).  The

article in question was written by Jane Harriman (“Harriman”) and published

in a daily newspaper distributed by Harriman’s employer, Gannett Co., Inc. t/a

The News Journal Company (“Gannett”).  Gannett and Harriman (collectively

the “media defendants”) defended the article as a substantially accurate report

of a complaint to the New Castle County Medical Society and, thus,

constitutionally protected.

The jury determined, through answers to specific interrogatories, that the

article was factually false and defamatory.  The jury also determined that the

article caused actual damage to Dr. Kanaga, awarding her $2.6 million in

compensatory damages and $250,000 in punitive damages.  The jury made

separate compensatory and punitive damage awards against Kane.  The awards

against Kane, however, have not been appealed.  

In this appeal, the media defendants contend that the article in dispute was

constitutionally protected fair comment and, as a matter of law, not defamation.

They also challenge the award of actual damages on the ground that it was based

on speculation and inadmissible expert testimony.  Dr. Kanaga cross-appeals



4

from the Superior Court’s exclusion of evidence of Gannett’s wealth in relation

to the proof of punitive damages.

We conclude that the jury’s determination of liability is sustainable

factually and is consistent with the law of the case.  We further conclude,

however, that the jury’s verdict fixing actual damages was based upon expert

testimony, to which timely objection was made, that lacked an admissible

foundation.  Accordingly, we reverse the damages award.  With respect to the

cross-appeal, we hold that under the modern view on punitive damages, the

wealth of the defendant is an admissible factor and reverse the Superior Court’s

holding to the contrary.  In sum, we affirm the determination of liability but

reverse the award of both actual and punitive damages and remand for a new

trial limited to damages.

I

The factual basis for this litigation is set forth at length in a previous

decision of this Court that reversed a grant of summary judgment in favor of the

defendants.  See Kanaga v. Gannett Co. Inc., Del. Supr., 687 A.2d 173 (1996)

(“Kanaga I”).  We briefly summarize those facts as they unfolded at trial.

Kane consulted Dr. Kanaga on April 2, 1992, after complaining of a

heavy menstrual flow. During a physical examination, Dr. Kanaga observed a



5

fibroid tumor “sitting in her cervix.”  Dr. Kanaga told Kane about the tumor

and that its position would prevent her from doing a myomectomy (removal by

surgical forceps).  Dr. Kanaga recommended a hysterectomy for treatment of

the tumor and also recommended that Kane have her ovaries and tubes removed

because of a risk of ovarian cancer.  Dr. Kanaga testified that she discussed with

Kane her opinion that a myomectomy would be a risky procedure and not the

safest or best method for treatment considering Kane’s age and the position of

the tumor.  Dr. Kanaga, however, advised Kane to obtain a second opinion.  On

April 10, 1992, Dr. Kanaga’s office received a request by Kane for a copy of

her medical records in order to obtain a second opinion.

On April 19, 1992, Kane experienced heavy bleeding and consulted

Ronaldo Domingo, M.D. (“Dr. Domingo”) at the emergency room at St.

Francis Hospital.  Apparently, the tumor had changed position, because, upon

examination, Dr. Domingo observed the tumor “coming two-thirds out of the

canal.”  Dr. Domingo attempted to determine whether the fibroid could be easily

removed by grabbing it with forceps and twisting it.  After twisting it  several

times, the fibroid came out.  Subsequently, Kane asked Dr. Domingo whether

she needed a hysterectomy.  Since Kane had told him previously that another

doctor had recommended a hysterectomy, Dr. Domingo was not surprised by



Kane played this recording for Harriman but thereafter destroyed it.  The jury was1

instructed that there was evidence from which they could conclude that Kane intentionally
or recklessly destroyed this taped conversation, and, if they so concluded, they could draw
an unfavorable inference from that conduct.

6

this question, but told Kane that she did not need one “because she’s no longer

bleeding and the submucous fibroid is out.” 

On April 29, 1992, Kane called Dr. Kanaga’s office to discuss scheduling

a hysterectomy.  Dr. Kanaga returned the call the next morning but was told

Kane was unavailable and would call her that afternoon.  When Kane called Dr.

Kanaga, Kane secretly tape recorded the conversation.   During this1

conversation, Kane led Dr. Kanaga to believe that she had received a second

opinion concerning the hysterectomy.

Kane, apparently believing that Dr. Kanaga had recommended an

unnecessary surgical procedure for financial gain, contacted Harriman, a

reporter for the News Journal who reported on health matters.  The two met at

Kane’s home, and Harriman was told Kane’s version of the events, including the

playing of the secretly recorded telephone conversation.  Approximately one

week later, Kane filed a written complaint with the New Castle County Medical

Society alleging that Dr. Kanaga had recommended an unnecessary surgical

procedure for financial gain.  Kane had earlier shared this complaint with

Harriman.



7

Harriman proceeded to write an article detailing Kane’s experience with

Dr. Kanaga.  Before the article was published, there was an apparent difference

of opinion at the News Journal whether publication should be deferred pending

the Medical Society action on Kane’s complaint.  Harriman testified that she

recommended that “we wait until after the New Castle County Medical Society

makes a decision.”  She was overruled, however, by her editorial supervisors.

On July 5, 1992, the newspaper article in question was published entitled

“Patient feels betrayed — Says proposed hysterectomy wasn’t needed.”  The full

text is printed in Kanaga I, 687 A.2d at 184-85.  The theme of the article is

captured in its opening paragraph:

BRANDYWINE HUNDRED — Pamela Kane feels the
hysterectomy urged on her by a gynecologist she trusted would
have been unnecessary, and she believes her story should be a
warning to other women.

The disputed article appeared in full color on the front page of the Local

Section of the July 5, 1992, Sunday News Journal.  It was announced by a

“teaser” on page 1 of the newspaper which included a photograph of Kane.

Although the article noted that Dr. Kanaga had refused “to respond to a

reporter’s telephone calls or a reporter’s letter seeking comments,” it did not

fully explain Dr. Kanaga’s refusal, on ethical grounds, to discuss a patient’s care

or records in a matter pending before the Medical Society without written

authorization of the patient.  The article also described Dr. Domingo’s reaction



8

to Dr. Kanaga’s treatment recommendation as “incredulous” even though

Harriman had not verified the direct quotes attributed to Dr. Domingo.

The Medical Society ruled on Kane’s complaint against Dr. Kanaga eight

weeks after publication of the article.  It found no basis for discipline against Dr.

Kanaga, ruling, in effect, that a hysterectomy was “one of several appropriate

therapies” for Kane’s condition.  The News Journal reported the Medical

Society’s ruling in an article headlined “Medical Unit Backs Doctor on

Treatment.” 

The case was submitted to the jury in two phases through special

interrogatories.  In the first phase, the jury found, as to the media defendants,

that: (i)  the July 5 article was defamatory; (ii) the gist of the article was false;

(iii) the statements were factual in nature; and (iv) that the article was

negligently published.  The jury fixed actual damages in the amount of $2.6

million.  The second phase of the trial involved the presentation of evidence of

punitive damages.  As to the media defendants, the jury concluded that Dr.

Kanaga had shown by clear and convincing evidence that both defendants had

caused the July 5 article to be published with knowledge of its falsity and had

acted outrageously.  The jury awarded $250,000 in punitive damages against

Gannett and $10,000 against Harriman.



9

II

The media defendants, Gannett and Harriman (hereafter “Gannett”), have

asserted claims of error directed to both the liability and damages determination

of the jury’s findings against them.  As to liability, Gannett contends that, under

a journalistic standard of care, it should not be held liable for an article that was

essentially true.  Moreover, it argues that the disputed article was a fair

comment on a matter pending before a public body and, thus, was

constitutionally protected.  

A.

At the conclusion of Dr. Kanaga’s evidence at trial, Gannett moved for

judgment as a matter of law on the question of whether the disputed article was

fact or merely opinion.  In denying the motion, the Superior Court concluded

that the issue of whether the article was fact or opinion posed a jury question.

We agree.  Taken as a whole, the article conveys the impression that Dr. Kanaga

recommended unnecessary surgery for financial gain.  The reporting of Kane’s

complaint to the Medical Society was prefaced by a headline depicting the

patient as feeling betrayed by her physician — an obvious violation of the duty

owed by a physician to a patient.  The use of the term “incredulously” to

describe Dr. Domingo’s view of Kane’s treatment by Dr. Kanaga also lacked a



10

factual basis.  In providing a characterization of Dr. Kanaga’s conduct by a

fellow physician that questioned Dr. Kanaga’s medical ethics, the article, on its

face, impinged upon her professional image.

Apart from the unfavorable depiction of Kane’s treatment by Dr. Kanaga,

the jury could conclude that the timing of the publication of the article evidenced

journalistic irresponsibility.  As the trial judge noted in denying Gannett’s post-

trial motion for judgment or a new trial:

Ms. Harriman and her superiors at Gannett were aware prior to
July 5th that a ruling would be made by the Medical Society in the
near future yet they decided to present a highly charged, biased,
one-sided version of events.  This story did not involve a plane
crash or other immediate news event.  In addition, the medical
records attached to Kane’s complaint and which Ms. Harriman had
prior to presenting the article differed in several key respects from
Kane’s complaint.  In short, the media defendants had information
available from these records to further alert them to the dangers of
proceeding full speed ahead through Kane’s torpedoes.  One
treatise from England, for instance, which Ms. Harriman used was
even unknown to the media defendant’s medical expert.

Kanaga v. Gannett Co., Inc., Del. Super., C.A. No. 92C-12-182-JOH, 1998 

WL 729585, at *6 (July 10, 1998).

Relying upon the Restatement (Second) of Torts, § 580B, cmt. g (1977),

Gannett appears to suggest that juries should not be permitted to draw “lay

inferences” to determine false or defamatory communications.  It is not clear

from the record that Gannett presented this argument below, but, in any event,

we find it unavailing.  Under D.R.E. 702, expert testimony is admissible if



11

scientific, technical or other specialized knowledge will assist the trier of fact to

understand the evidence or to determine a fact in issue.  Whether expert

testimony is required to pose a factual issue is a different question.  There is

some decisional support for the claim that expert testimony is required to prove

negligence of a media defendant in a libel action.  See e.g. Seegmiller v. KLS,

Inc., Utah Supr., 626 P.2d 968, 976 (1981).  The majority, and better reasoned

view, appears to the contrary.  See Kohn v. West Hawaii Today, Inc., Haw.

Supr., 656 P.2d 79, 83 (1982); Schrottman v. Barnicle, Mass Supr., 437 N.E.2d

205, 215 (1982); Greenberg v. CBS, Inc., N.Y. App. Div., 419 N.Y.S.2d 988,

998 (1979).

Gannett has not suggested what specialized knowledge was necessary to

assist the jury.  Although Harriman had many years of experience as a reporter,

she had no special training to become one.  The issue of whether the media

defendants deviated from a journalistic standard of care was well within the

grasp of a jury and no expert testimony was necessary.

Gannett concedes that the trial judge properly instructed the jury that Dr.

Kanaga was required to prove that Gannett had “deviated from that degree of

care, caution or attention that a reasonable reporter and newspaper would use

under similar circumstances.”  In Kanaga I, 687 A.2d at 182, this Court set

forth certain factual issues that the record, as now constituted, properly posed



The amici in this case are Advance Publications, Inc., The Associated Press, Dow2

Jones Company, Inc., Maryland, Delaware, District of Columbia Press Association, The
New York Times Company, The Philadelphia Inquirer, Time Inc. and The Washington
Post.

12

for the jury concerning both the content and timing of the article.  The evidence

presented at trial fully supported the viability of those issues for jury

consideration.  In rejecting Gannett’s explanation that Harriman followed

accepted newspaper reporting techniques in investigating the facts and crafting

the article, the jury viewed Gannett’s conduct as fully below acceptable

standards to the point of irresponsibility.  

B. 

Gannett, supported by the amici,  further argues that the conduct of the2

media defendants is constitutionally protected by the fair reporting privilege.

This claim was asserted before and after trial in the Superior Court, and we

review it under a de novo standard.  We note, however, that this claim was

considered at length in Kanaga I, 687 A.2d 173, and is largely controlled by the

law of the case.  See Kenton v. Kenton, Del. Supr., 571 A.2d 778, 784 (1990)

(“The ‘law of the case’ is established when a specific legal principle is applied

to an issue presented by facts which remain constant throughout the subsequent

course of the same litigation.”)



13

The Chancellor’s dissent revisits issues already decided by this Court in

Kanaga I.  In that Opinion, these issues were subsumed in the calculus of this

Court’s careful and thorough consideration of the libel and First Amendment

jurisprudence.  We believe those issues were correctly decided in Kanaga I.

Accordingly, it serves no useful purpose to reconsider them on this appeal.  The

law of the case doctrine requires that there must be some closure to matters

already decided in a given case by the highest court of a particular jurisdiction,

particularly when (with a different composition of jurists) that same court is

considering matters in a later phase of the same litigation.

The Chancellor correctly notes that the law of the case doctrine is not

inflexible in that, unlike res judicata, it is not an absolute bar to reconsideration

of a prior decision that is clearly wrong, produces an injustice or should be

revisited because of changed circumstances.  See Brittingham v. State, Del.

Supr., 705 A.2d 577, 579 (1998); Zirn v. VLI Corp., Del. Supr., 681 A.2d

1050, 1062 n.7 (1996).  The law of the case doctrine, like the stare decisis

doctrine, is founded on the principle of stability and respect for court processes

and precedent.  The stare decisis discussion of the majority of the United States

Supreme Court in the case of Planned Parenthood of Southeastern Pa. v. Casey,

505 U.S. 833, 866 (1992), is applicable by analogy to the law of the case

principles that should guide us in this case:



14

[F]requent overruling would overtax the country’s belief in the
Court’s good faith. . . . [Excessive] disturbance of prior rulings
would be taken as evidence that justifiable reexamination of
principle had given way to drives for particular results in the short
term.  The legitimacy of the Court would fade with the frequency
of its vacillation. 

Exceptions to the law of the case doctrine for clearly erroneous decisions,

unjust results or significantly changed circumstances are not applicable here.

Cf. Weedon v. State, Del. Supr., __A.2d__, No. 256, 1999, Walsh J. (April 14,

2000) (recantation of factual basis for hearsay exception may provide basis for

different ruling notwithstanding the law of the case doctrine).  Our decision in

Kanaga I is sound law and properly takes its place in the solid jurisprudence of

this Court. When viewed through the retrospective lens of the trial in this case

that followed that decision, it is  clear that  the  defamation issues were properly

submitted to the jury and should not have been decided on summary judgment.

The verdict here on the issue of liability (as distinct from damages) was

supported by ample evidence.

The basic thrust of Gannett’s fair reporting defense is that the disputed

article “accurately reported Kane’s allegations” in a matter of public concern

pending before a tribunal whose proceedings are “authorized by law.”  The

amici argue that the First Amendment provides a constitutional privilege to

report on charges of misconduct made to official or quasi-official disciplinary

bodies and that this case bears similarity to the decision of the United States



15

Supreme Court in Landmark Communications Inc. v. Virginia, 435 U.S. 829

(1978).  In Landmark, the Court reversed the criminal conviction of a newspaper

publisher who reported on the pending inquiry of a judicial disciplinary

committee into the alleged misconduct of a judge.  The Court ruled that the need

for confidentiality in commission proceedings did not justify the infringement

of First Amendment guarantees through criminal sanctions.  The amici contend

that the description of a complaint to the Medical Society relating to the

competence of a physician is, at least, as much of public concern as the conduct

of a judge.

While certain language in Landmark is supportive of the principle of free

expression by the media, that holding must be viewed in the context of the

underlying criminal prosecution which prompted review.  Landmark did not

involve a private action for defamation but, rather, a direct state action to punish

for truthful and accurate publication of a government proceeding.  Accordingly,

the Court’s concern that governmental action through criminal sanctions may

prove a form of censorship is not implicated here.  Further, Dr. Kanaga was not

a public official nor had she thrust herself into the public gaze.   Her actions that

were the subject of media scrutiny occurred entirely within the private treatment

of a patient.  Any review of that treatment by a regulatory body was, itself,

subject to an aura of confidentiality for the benefit of both the physician and the



16

patient.  See Johnson Newspaper Corp. v. Melino, N.Y. Ct. App., 564 N.E.2d

1046, 1050-51 (1990).  Thus, she was protected from public or private

defamation.

As this Court noted in Kanaga I, in reversing the grant of summary

judgment on the fair reporting claims, “since the statements published by the

News Journal do not constitute the fair and accurate reporting of a judicial

proceeding or the governmental acts of executive officials of government, the

fair reporting privilege does not protect these statements against actions for

libel.” 687 A.2d at 182.  The media defendants were permitted to raise the

privilege as a defense, with the reasonableness of the claim left to the jury.   See

id.  Even when the privilege is properly asserted, however, its protection

extends to opinion, not express or implied misstatements of fact.  Here, the jury

specifically found that statements in the article were factual in nature and their

substance was false.  Even if the privilege of fair reporting is viewed as one of

constitutional stature, the article’s falsity takes it out of the realm of such

protection.

We conclude that the claim of defamation was correctly submitted to the

jury under appropriate instructions by the Superior Court.  We further conclude

that the jury’s determination of liability is supported by the evidence and,



17

therefore, we affirm.  See Medical Center of Del. v. Lougheed, Del. Supr., 661

A.2d 1055, 1061 (1995).

III

We next address Gannett’s attack on the award of damages.  The media

defendants contend that Dr. Kanaga failed to present legally cognizable evidence

of reputation injury and that her claim for lost profits was speculative and based

on inadmissible evidence.

A.

The parties are in sharp disagreement concerning the standard of review

that this Court should apply to Gannett’s damages claims.  Gannett contends that

in view of the underlying constitutional privilege at issue, any award of damages

should be subject to heightened appellate scrutiny.  See NAACP v. Claiborne

Hardware Co., 458 U.S. 886, 918 (1982).  (“While the State legitimately may

impose damages for the consequences of violent conduct, it may not award

compensation for the consequences of nonviolent, protected activity.  Only those

losses proximately caused by unlawful conduct may be recovered.”).  Dr.

Kanaga maintains that the jury’s factual determinations are conclusive if

supported by the evidence and, to the extent the damages awarded were affected



18

by the admissibility of evidence, the trial court’s evidentiary rulings must be

reviewed under an abuse of discretion standard.   See Laws v. Webb, Del. Supr.,

658 A.2d 1008 (1995).

We need not decide whether review of the damages award arising out of

constitutionally protected activity may implicate more exacting standards than

those posed in other tort actions.  Nevertheless, to recover in this case, Dr.

Kanaga had to demonstrate “actual injury,” absent a showing of knowledge of

falsity or reckless disregard for the truth.  Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S.

323, 348-49 (1974).  Without defining actual injury, the United States Supreme

Court has stated that injury is not limited to out-of-pocket loss and would include

impairment of reputation and standing in the community, personal humiliation

and mental anguish and suffering.  See id. at 350.  Gertz has subsequently been

held to be applicable when a matter of public concern was involved.  See Dun

& Bradstreet, Inc. v. Green Moss Builders, Inc., 472 U.S. 749, 760-61 (1985).

To a significant degree, the scrutiny imposed on our review of the

damages awarded in this case has been limited by the jury’s factual finding of

falsity in the liability phase of the trial.  Moreover, the jury’s award of punitive

damages was based on a determination that the media defendants acted with

reckless disregard for the truth of the statements contained in the disputed

article.  In view of the jury’s factual findings, we will review the Superior Court



The Superior Court’s damage instruction included the following:3

If you find in favor of Doctor Kanaga and, in so doing, have
determined that she has proven by a preponderance of the evidence that she
incurred actual damage caused by the publication of the article by Ms.
Harriman and The News Journal, you should award as her damages an
amount which will reasonably compensate her for her damages.  In
determining such damages, you shall consider the following.

Any impairment of Doctor Kanaga’s reputation, any personal
humiliation and any mental anguish and suffering incurred by her as a result
of the defendants’ statements.

Insofar as they have been proved by a preponderance of the
evidence and insofar as they were caused by the defendants’ article, past
and future loss of income incurred by Doctor Kanaga.  As to future lost
income, if any, your award must be the future lost income reduced to
present value.

In determining how much Doctor Kanaga’s reputation has been
harmed you must consider the reputation that she enjoyed before the
defamatory publication as compared to the reputation that she enjoyed after
the publication and whether that reputation has actually been diminished
since the publication.  You also may  —  you may also consider the manner
in which the defamatory matter was distributed and the extent of its

(continued...)

19

rulings on evidence directed to the damages claim pursuant to an abuse of

discretion standard. 

B.

 The Superior Court instructed the jury that Dr. Kanaga must prove actual

damages.  Under that court’s instructions, the jury award for actual damages had

two components: (i) humiliation and loss of reputation and (ii) past and future

lost income attributable to impairment of professional standing.   Although3



(...continued)3

circulation in Doctor Kanaga’s community and whether those who read the
article understood it to refer to her.  In the absence of contrary evidence,
the law presumes that Doctor Kanaga, at the time any defamatory statements
were made, enjoyed a good name and reputation.

20

Gannett does not dispute the correctness of the court’s instruction, it contends

that Dr. Kanaga produced no evidence of reputation injury through testimony

of patients or other physicians.  Gannett fails, however, to credit Dr. Kanaga’s

own testimony that she suffered “daily humiliation and embarrassment.”  Dr.

Kanaga also testified that while she did not directly hear conversations in

“supermarkets, beauty parlors and elsewhere,” she was told about them.  We

further find the scope of the defamation to be clearly established by its intended

circulation to 140,000 readers.  

In Spence v. Funk, Del. Supr., 396 A.2d 967, 970 (1978) (citing Prosser

Law of Torts § 112 (1971)), this Court held that there is a presumption of

damages with respect to statements that “malign one in a trade, business or

profession.”  Thus, under Delaware law, injury to reputation is permitted

without proof of special damages.  In Kanaga I, this Court ruled that “[t]o

accuse Dr. Kanaga of recommending unnecessary surgery for her own

pecuniary gain is to malign her in her business or profession.”  687 A.2d at 181.

Spence’s presumption would sustain a separate humiliation award in this case

had one been rendered.  The jury’s 2.6 million dollar “actual damages” award,



21

however, did not separate humiliation damages from economic damages.  On

this record, proof of the latter category is problematic.

C.

Four witnesses testified on Dr. Kanaga’s behalf on the issue of

compensatory damages.  Three of these witnesses were fact witnesses: Dr.

Kanaga, Dr. Anna Marie D’Amico (“Dr. D’Amico”), and Dr. Kanaga’s

accountant, Anthony D’Amato (“D’Amato”).  John Stapleford, Ph.D.,

(“Stapleford”), an economist, gave expert testimony concerning damages for

past and future lost income.  

Dr. Kanaga testified that she opened her solo practice in 1978 and that by

1991 her “new patient” waiting list was “roughly three months.”  In 1998,

however, her appointment list had “plenty of openings.”  As a specialist she

relied, in great part, on referrals from other physicians and patients.  Dr.

Kanaga also testified that following publication of the article, two people filed

complaints against her with the Medical Society, and others called to say, “I’m

not coming to you because of the article.”  In 1991, the last full year before the

defamatory article, her gross income was $769,038 with a net income of

$441,149.  In 1993, the first full year after the article, her gross had dropped to

$556,151 and her net to $292,028.



22

Dr. D’Amico, also a Wilmington obstetrician/gynecologist, testified that

she had known Dr. Kanaga since early 1970 and considered her a “fine

practicing physician.”  Dr. D’Amico was shocked and outraged when she read

the News Journal article.  She further testified that, at present, “women

[OB/GYNS] are busier than ever” and that she has not seen a falling off of

income in her own practice. 

The only other fact witness on damages was D’Amato.  D’Amato was

proffered as a witness who, together with Dr. Kanaga, “will be providing

causation testimony.”  During trial, the defendants objected to D’Amato’s

proposed testimony on the ground that it would be opinion based.  A voir dire

was permitted, during which D’Amato was asked, “[h]as Doctor Kanaga told

you that the news article she’s suing about caused her income to drop?”

D’Amato responded, “[y]es.  She’s mentioned that and I agree.”  He was then

asked the basis for that opinion, to which he responded that he had many

physician clients and that “her practice is the only one that has seen any severe

drop-off of income over the past four or five years.”  Also during voir dire,

D’Amato, in response to a question whether he was offering  comparison

opinion, stated that Dr. Kanaga’s income started above the others and “now

she’s below.”  Thereafter, defense counsel objected to D’Amato’s testimony

based on his not being identified as an expert, irrelevancy and hearsay.    



Schedule C is the income/expense portion of the Individual Income Tax Return4

(Form 1040) required by the Internal Revenue Service for reporting profit or loss from a
business.  The Schedule Cs reviewed by D’Amato were unusual in that they reflected not
only Dr. Kanaga’s medical practice but her husband’s law practice which he conducted
from the same location.

23

The Superior Court ruled that D’Amato would not be permitted to testify

that a decline in Kanaga’s income must be due to the newspaper article, stating

that “[i]n connection with comparison to other practices, it depends upon how

far that question goes to be honest with you.  I think that goes more to weight

than to admissibility.”  The court further held that D’Amato did not have to

reveal the names of the other practices he considered.  The defendants were

provided no underlying documentation for the other practices as they had

requested.  

D’Amato testified that he prepared the income tax return for Dr. Kanaga

and her husband from data supplied by Dr. Kanaga.  The work included the

preparation of Schedule Cs.   The Schedule Cs, which formed the basis for past4

and future income losses, were offered for identification at the end of D’Amato’s

testimony but were not thereafter offered into evidence or specifically referred

to by D’Amato.  D’Amato gave no testimony regarding specific dollar amounts

for Dr. Kanaga’s yearly income but spoke simply in terms of a “trend” in

comparison with the income of other unidentified physicians.  In overruling an

objection to D’Amato’s comparison testimony as hearsay, the trial judge ruled:



24

First of all, the question does not elicit a hearsay answer.
There’s no specific dollar figure.  It is a question, a fact whether
it goes up or down.  That’s not an opinion.  Whether something is
higher than lower in terms of dollars and something else is not an
opinion.  That’s a fact.  The amount, the difference, is not in
evidence, and will not be in evidence, and I wouldn’t allow it to be
in evidence, because your hearsay objection might be appropriate.
But short of that, I will overrule the objection and I will note that
it’s made.  (emphasis added).

Thus, D’Amato was not permitted to testify as to a dollar difference between Dr.

Kanaga’s practice and those of other physician clients.  

Despite this restriction, however, the earnings difference became a critical

factor in the projection of lost income, past and future, when that matter became

the subject of expert testimony.  Gannett contends that the prejudicial effect of

the admission of D’Amato’s comparison evidence, for which he provided neither

specific dollar amounts nor causation, was compounded when Stapleford used

that evidence and the Schedule Cs that were not offered into evidence, as the

premise for his projection of lost profits.  

We agree that Stapleford’s expert testimony lacked the required factual

basis for projecting Dr. Kanaga’s claimed lost earnings.  Stapleford was retained

before trial to analyze the gross and net income from Dr. Kanaga’s practice

from 1993 to 1997.  He noted that she experienced a significant decrease in

income in 1992 and 1993 and assumed that the reduction was attributable to the

disputed article and to no other cause.  Using net income figures provided by



Stapleford also examined Dr. Kanaga’s Schedule Cs for the same years, but had5

already made his projections based on comparable data supplied by Dr. Kanaga’s husband.

When cross-examined about the basis for projecting the income differential into the6

future, Stapleford testified:

Q. You were simply told to assume that the effects of the article
would continue unabated forever?

A. Yes.

Q. And that Miss Harriman’s words would be resonating into
(continued...)

25

Dr. Kanaga’s husband,  Stapleford prepared a chart comparing Dr. Kanaga’s net5

income with the “Average OB/GYN” practitioners on a national level.   This

chart, later introduced into evidence, is attached as an Exhibit to this opinion.

Stapleford observed that “Dr. Kanaga’s earnings went up, net and gross, at a

rate that was almost double the rate of the average OB/GYN in the country over

the time period 1982 through 1991 ... net earnings, 64 percent above and gross

earnings, 37 percent above.”  Extrapolating from that data, Stapleford calculated

the total income loss from 1992 to assumed retirement ages of 60, 62 and 65.

Future losses were discounted to present value at the rate of six percent.  In

making his calculations of past and future earnings losses, Stapleford assumed

that the newspaper article was the “cause of the decline” and that the past rate

of decline would not dissipate through the remaining years of Dr. Kanaga’s

work life.  In short, his projections of future wage loss assumed that Dr.

Kanaga’s earnings pattern would never recover from the effect of the libel.   6



( . . . c o n t i n u e d )6

eternity?

A. Well, not eternity.  Work life expectancy.   But I did ask if
the effects of the article are diminishing, and I asked Mr.
Kanaga, and he said no.

26

Defendants twice filed motions in limine with respect to Stapleford’s

proposed testimony.  Both motions were denied.  Just prior to his testimony, the

defendants renewed their objection to Stapleford’s use of assumptions that were

unsupported by the evidence.  They also objected on the basis of hearsay to the

use of dollar figures that were not in evidence.  These objections were asserted

post-trial in motions for a new trial and preserved for appeal.  The Superior

Court consistently ruled that the information upon which Stapleford relied was

“the kind of information [upon] which experts in this field do rely” under

D.R.E. 703 and permitted the testimony exemplified by the earnings chart.

On appeal, Gannett renews those objections directed to Stapleford’s trial

testimony.  It argues that the jury’s undifferented damages for income loss

attributable to the libel was based on a “before/after” calculation of income

premised on unoffered and unadmitted income data.  Dr. Kanaga, while

conceding that the Schedule Cs were never actually admitted into evidence,

claims they were nevertheless clearly admissible and would have been admitted

if offered.  She also asserts that the defendants were not prejudiced by this

technical deficiency because they had ample opportunity, both during discovery



27

and at trial, to review, cross-examine and rebut the earnings data relied upon by

Stapleford.

The admissibility of the underlying data relied upon by Stapleford turns

on an interpretation of D.R.E. 703.  Under that Rule: 

[t]he facts or data in the particular case upon which an expert bases
an opinion or inference may be those perceived by or made known
to him at or before the hearing.  If of a type reasonably relied upon
by experts in the particular field in forming opinions or inferences
upon the subject, the facts or data need not be admissible in
evidence.

To what extent an expert witness may rely on material facts not directly in

evidence but assumed is an issue unresolved under D.R.E. 703.  Further, there

is a split of authority in the interpretation of Federal Rule of Evidence 703,

which is identical to D.R.E 703.  A majority of courts facing the issue take the

position that while the “inadmissible data” relied upon by the experts in forming

their opinion is admissible to explain their reasoning, that information is not

admissible as substantive evidence to prove the truth of the matters therein.  See,

e.g., United States v. 0.59 Acres of Land, 9th Cir., 109 F.3d 1493, 1496-97

(1997); State v. Recor, Vt. Super., 549 A.2d 1382, 1388 (1988) (interpreting

an identical Vermont Rule of Evidence). Rose Hall, Ltd. v.  Chase Manhattan

Overseas Banking Corp., D.Del., 576 F.Supp. 107, 158 (1983); but see In re

Art Shirt Ltd., Inc., E.D. Pa., 93 B.R. 333, 340 (1988) (permitting testimony



In M.G. Bancorporation, Inc. v. LeBeau, Del. Supr., 737 A.2d 513, 521-227

(1999), this Court applied the United States Supreme Court’s interpretation of F.R.E. 702
as set forth in Daubert v. Merrell Dow Pharm., Inc., 509 U.S. 579, 589-90 (1993), to
D.R.E. 702.

28

of expert to serve as substantive evidence of insolvency notwithstanding

underlying report not being admitted into evidence.)

While an expert is afforded latitude under Rule 703 to incorporate into the

methodology source material normally relied upon in the expert’s field, the use

of specific contested data poses a particular risk of circumvention of hearsay

restrictions.  As one commentator notes:

Although the Federal Rules of Evidence provide many exceptions
to Rule 802's general prohibition of hearsay, Rule 703 is not such
an exception.  The danger exists, however, that Rule 703 can be
used as a “back door” hearsay exception  —  a crafty litigant could
give hearsay to its expert for the purpose of having the expert refer
to it as a basis for the expert’s opinion.  The jury may well
disregard any instruction that it consider the hearsay only for
evaluating the expert’s basis and not as substantive evidence.

David J. Capra, The Daubert Puzzle, 33 Ga. L. Rev. 699, 775 (1998).7

We recognize that Rule 703's “reasonably relied upon by experts in the

particular field” language is broad and arguably ambiguous.  But, at a minimum,

where a timely objection is made on hearsay grounds, the trial judge must

determine the admissibility of the underlying data.  A reliability analysis under

Rule 703 is not a substitute for a hearsay ruling or a balancing exercise under



Rule 403.  Exclusion of relevant evidence on grounds of prejudice, confusion8

            or waste of time.

Although relevant, evidence may be excluded if its probative value
is substantially outweighed by the danger of unfair prejudice, confusion of
the issues or misleading the jury, or by considerations of undue delay, waste
of time or needless presentation of cumulative evidence.

The Federal Advisory Committee on Evidence and the Standing Committee on9

Rules of Practice and Procedure of the U. S. Judicial Conference has proposed the addition
of the following language to Rule 703:

Facts or data that are otherwise inadmissible shall not be disclosed to the
jury by the proponent of the opinion or inference unless the court
determines that the probative value in assisting the jury to evaluate the
expert’s opinion substantially outweighs their prejudicial effect.

Report of Committee

29

Rule 403.   See In Re Paoli R.R. Litig., 3d Cir., 35 F.3d 717, 747-750 (1994).8

Indeed, it is presently proposed that a balancing requirement be incorporated

into Rule 703 to insure against “back-door” hearsay.  9

It is no answer that the disclosure of the contested data during discovery

eliminated the risk of surprise at trial.  Here, the defendants filed numerous

objections to the use of the underlying data and the trial court was not free to

admit such data simply by a literal application of Rule 703.  Nor was

Stapleford’s use of unadmitted earnings data a mere technical deficiency.  Dr.

Kanaga relied upon two witnesses to provide a pattern of earnings against which

to measure the effect of the libel from the time of its publication in 1992 to the

end of her life work expectancy.  D’Amato’s testimony, proffered originally as



Kanaga’s counsel at oral argument suggested that marking documentary exhibits10

for identification but never offering them is the usual practice in the Superior Court.  If
such a practice exists, it is fraught with difficulty, as this case attests, particularly if a party
seeks to rely upon the substantive value of that evidence as record support for a contested
element of proof.

30

causation evidence, consisted essentially of a discussion of Dr. Kanaga’s earning

trends in comparison with other unidentified medical practitioners.  D’Amato’s

mere identification of the Schedule Cs did not render them substantive evidence

either for his use or, later, by Stapleford.   In sum, D’Amato was not permitted10

to testify as to the specifics of Dr. Kanaga’s earning history and Stapleford

disclaimed any direct knowledge of it.  The result was that the earnings data

came into evidence without the benefit of cross-examination of any fact witness

as to its accuracy. The earnings data formed the premise for Stapleford’s income

loss projections.  Moreover, the projection of future loss income was, in itself,

highly speculative since it assumed that Dr. Kanaga’s practice would never

recover from the effect of the libel so long as she continued to practice her

speciality.  Once liability is established, a plaintiff seeking recovery of

damages in a tort action must establish causation and consequential damage.

While the plaintiff is entitled to the benefit of reasonable inferences from

established facts, the jury cannot supply any omission by speculation or

conjecture.   See Henne v. Balick, Del. Supr., 146 A.2d 394, 396 (1958).  The

nature and extent of future consequences must be established with “reasonable



D.R.E. 705, which is more exacting in its disclosure requirements than its11

counterpart under the Federal Rules of Evidence, provides: 

Rule 705.  Disclosure of facts or data underlying expert opinion.

(continued...)

31

probability” or “there can be no recovery for that item of damages.”  Drozdov

v. Webster, Del. Supr., 345 A.2d 895, 896 (1975).  

Given the magnitude of the jury’s award in this case, it is obvious that it

accepted the opinion of the only witness who assigned a dollar amount to Dr.

Kanaga’s claim for lost earnings.  The record demonstrates that Dr. Kanaga

suffered some drop in earnings following the publication of the article, but the

jury rendered the compensatory damages in one lump sum, presumably

representing damages for humiliation and loss of professional income.  We are,

thus, unable to segment that portion of the award attributed to Dr. Kanaga’s past

and future earnings.  Because the evidence directed to that portion of the award

failed to establish her actual injury with reasonable probability under required

standards for admissibility, the damages award must be reversed.

Due to the fact that our reversal of the damages portion of the jury verdict

in this case may occasion a retrial as to that portion of the damages award

assessed against Gannett, we offer the following additional observations.

D.R.E. 705 provides a procedural framework for identifying and dealing with

disputes over an expert’s use of inadmissible factual information.   Under11



(...continued)11

(a) Disclosure of facts or data underlying expert opinion.  The expert
may testify in terms of opinion or inference, provided he first identifies the
facts and data upon which he bases his opinion and his reasons for the
opinion, unless the court requires otherwise.  The expert may in any event
be required to disclose the underlying facts or data on cross-examination.

(b) Objection.  An adverse party may object to the testimony of an
expert on the ground that he does not have a sufficient basis for expressing
an opinion.  He may, before the witness gives his opinion, be allowed to
conduct a voir dire examination directed to the underlying facts or data on
which the opinion is based.

32

D.R.E. 705, if there is an objection to the proposed opinion testimony of an

expert witness, the expert must disclose the facts and data upon which he or she

relies.  If the offering party, with the court’s approval, agrees to introduce the

necessary data later but fails to do so, the objector may move to strike the

expert’s opinion just as it would have moved to strike the answer to a

hypothetical question if the assumed facts were never introduced.  Although a

voir dire of Stapleford occurred here, the trial court admitted the underlying data

without focusing on its hearsay nature and, thus, there was no legal basis for a

motion to strike at the conclusion of the expert’s testimony.  

We recognize that the trial judge was acting against the background of

what had occurred during discovery in the course of which he made several

rulings.  The trial judge apparently believed that it was sufficient that the

defendants could have cross-examined Stapleford regarding the accuracy of the

earnings data during deposition and at trial.  But discovery practices are not a



33

substitute for the proper admission of evidence at trial where the rules of

evidence apply with greater force.  The participation of a jury requires rigorous

adherence to standards designed to prevent the receipt of  inadmissible evidence.

Finally, we note that expert testimony improperly admitted is not cured

through jury instructions that authorize the disregarding of expert opinions if the

jury rejects the factual basis.  Inadmissible facts that form the basis for an

expert’s opinion are not simply elements of proof subject to the jury’s

“weighing” option.

IV

The reversal of the compensatory damages award requires that we

consider Dr. Kanaga’s cross-appeal from the Superior Court’s refusal to permit

evidence of Gannett’s financial condition in connection with the punitive

damages award.  There must be a retrial on punitive damages, in any event,

however, because of the requirement of proportionality between compensatory

damages accompanied by an award of punitive damages.  See Jardel Co., Inc.

v. Hughes, Del. Supr., 523 A.2d 518, 528 n.6 (1987).

In a pretrial ruling, the Superior Court held that Gannett did not have to

produce evidence of its financial condition, because the financial condition of a



34

defendant was irrelevant to an award of punitive damages in actions for

defamation.  The court relied upon two Superior Court decisions which, while

“old,” were considered deserving of adherence in the absence of a definitive

ruling by this Court.  See  Naylor v. Ponder, Del. Super., 41 A. 88, 89 (1895)

(the jury “may take into consideration the position, rank, and influence of the

defendant in the community.  But ... not ... his pecuniary condition.”);

MacDonough v. A.S. Beck Shoe Corp., Del. Super., 15 A.2d 436, 438 (1940)

(following the holding in Naylor but noting that the great weight of authority is

in support of the rule “that the pecuniary circumstances of the defendant in an

action for defamation are admissible...”).  

In the context of a medical malpractice action, this Court has held that

“[e]vidence of the defendant’s wealth is admissible to enable the jury to assess

a penalty which will appropriately punish and deter.”  Strauss v. Biggs, Del

Supr.,  525 A.2d 992, 1000 (1987).  Further in Jardel v. Hughes, we noted that

“the defendant’s financial well being” is one of the factors to be considered by

the jury in assessing punitive damages.  523 A.2d at 528 n.6.  The “vast

majority of courts which have considered the issue of whether the trier of fact

may ... consider the wealth of the defendant in fashioning a punitive award have

determined that the defendant’s wealth is an appropriate consideration because

the degree of punishment or deterrence is to some extent proportionate to the



35

means of the wrongdoer.”  Annotation, Punitive Damages: Relationship to

Defendant’s Wealth as Factor in Determining Propriety of Award, 87 A.L.R.4th

141, 151 (1991).  

In our view, there is no logical basis for distinguishing between punitive

damages in defamation cases and other tort causes of action.  The relevancy of

a defendant’s wealth is the same.  Any concern that the imposition of punitive

damages may be excessively applied against a wealthy defendant is alleviated by

the trial court’s duty to insure that such damages have the required factual

showing of recklessness and that any award of punitive damages be

proportionate to the award of compensatory damages.  See Jardel, 523 A.2d at

528-31.

V

Upon a complete review of the record, we conclude that the jury’s

determination of liability for defamation is fully supported by the evidence and

the law of the case.  Accordingly, the liability portion of the judgment is

AFFIRMED.  The award of actual damages, however, is not supported by

admissible evidence and must be REVERSED.  The punitive damages award is

also REVERSED because of the exclusion of evidence regarding the defendants’



36

wealth.  The matter is REMANDED for a new trial limited to compensatory and

punitive damages as to the media defendants. 



37

CHANDLER, Chancellor, dissenting:

A defendant in this case, Pamela Kane, was a patient of the plaintiff, Dr.

Margo Kanaga.  Dr. Kanaga located a small benign tumor in Kane and strongly

recommended a hysterectomy, a surgical procedure requiring a hospital

admission, to remove it.  Dr. Kanaga’s office demanded a $500 advance

payment before performing the procedure.

Before the hysterectomy was scheduled, Kane had an episode of heavy

uterine bleeding and went to a hospital emergency room. The emergency room

doctor, Dr. Domingo, removed the tumor by simply grasping it with a forceps

and twisting it out—without performing a hysterectomy or other invasive

surgical operation, without a hospital stay, without removing any reproductive

organs and without requiring a fee to be paid in advance.  These facts are

undisputed.   

Kane formed the opinion that she had received poor treatment from Dr.

Kanaga and believed that the treatment was based on what she saw as the

doctor’s greed rather than Kanaga’s informed medical opinion. Kane filed a

complaint with the New Castle County Medical Society (the “Medical Society”).

A newspaper  owned by defendant Gannett Corporation, The News Journal,

published an article about Kane’s experience with Dr. Kanaga, stating in detail



Kanaga v. Gannett Co., Inc., Del. Super., 1995 WL 716938, Herlihy, J. (Oct. 20, 199512

(“Trial Court Op.”)).

Kanaga v. Gannett Co., Inc., Del. Supr., 687 A.2d 173 (1996)(“Kanaga I”).13

The jury returned a verdict of $422,000 against Kane, $2,850,000 against Gannett and14

$10,000 against the reporter who wrote the article. This included compensatory and
punitive damages.  The amount of damages is the issue currently on appeal. 

38

the true facts, which I have recited here.  The article also reported the opinion

Kane had formed based upon those facts— that she had received poor treatment

from Dr. Kanaga.  It is Kane’s right under the First Amendment to tell her story

and to state the opinions that she has formed based on her experience.  It is The

News Journal’s First Amendment right to print a story reporting accurately the

facts of Kane’s case and Kane’s opinions based on the stated facts.  

Given these circumstances, the Superior Court in 1995 properly granted

summary judgment in favor of defendants in this case.   Unfortunately, this12

Court reversed that judgment, allowing this libel action to go to a jury based

upon The News Journal article I have described.   That jury trial resulted in a13

verdict for Dr. Kanaga and against the defendants of more than $3 million.14

This enormous verdict (indeed, any verdict) against a newspaper or an individual

for exercising fundamental freedoms of speech and press is unprecedented.  If

an individual can be held liable for stating her opinion about medical treatment

she has received, without misstating, explicitly or impliedly, the facts upon



39

which she based her opinion, then First Amendment rights in the context of civil

litigation lie eviscerated.   

In my opinion, this Court’s decision in Kanaga I will have a chilling effect

on the exercise of fundamental rights of free speech and free press that are vital

to our democracy.  This is why I am in the uncomfortable and awkward position

of having to part company with my colleagues.  That awkwardness is

compounded by the fact that the present appeal compels, in my opinion,

reconsideration of the Court’s decision in this case, a decision which issued

almost four years ago.  The law of the case doctrine, however, is not a bar to

such reconsideration, as I explain in detail later, when the earlier decision is

either unwise precedent or results in a manifest injustice.  Ultimately, I am

convinced that this Court should vacate Kanaga I, and affirm the original

decision by the Superior Court.

I.  INTRODUCTION

Libel cases involve an inherent conflict between vindication of personal

and professional reputations, on the one hand, and the First Amendment rights



Milkovich v. Lorain Journal Company, 497 U.S. 1, 23-36 (1990) (Brennan, J.,15

dissenting); Partington v. Bugliosi, 56 F.3d 1147, 1156 (9th Cir. 1995)(“we join with the
other courts of appeals in concluding that when an author outlines the facts available to him,
thus making it clear that the challenged statements represent his own interpretation of those
facts and leaving the reader free to draw his own conclusions, those statements are
generally protected by the First Amendment”); Phantom Touring, Inc. v. Affiliated
Publications, 953 F.2d 724 (1st Cir.), cert. denied, 504 U.S. 974 (1992); White v.
Fraternal Order of Police, 909 F.2d 512, 522 (D.C. Cir. 1990); Foretich v. Glamour, 753
F. Supp. 955 (D.D.C. 1990); Roffman v. Trump, 754 F. Supp. 411 (E.D. Pa. 1990);
People for the Ethical Treatment of Animals v. Berosini, 895 P.2d 1269 (Nev. 1995);
Immuno, A.G. v. Moor-Jankowski, 77 N.Y.2d 235 (N.Y.), cert. denied, 500 U.S. 954
(1991); Rappaport v. VV Publishing Corp., 637 N.Y.S.2d 109 (N.Y. App. Div. 1996);
Diez v. Pearson, 834 S.W.2d 250 (Mo. Ct. App. 1992).

40

that are essential to our democracy, on the other.  I believe the Kanaga I opinion

to be in error in a way that leaves unprotected fundamental rights to speech and

to a free press.  The majority in this appeal after remand is poised to send the

matter back for yet another trial, this time on the question of damages.  In my

opinion, however, not even the first trial should have taken place.  

A libel action cannot lie against a speaker for expressing an opinion that

does not imply false, defamatory facts.   Because of the current posture of this15

case, I must dissent.

II.  THE MERITS

As the majority correctly observed in Kanaga I, the United States

Supreme Court has made it clear that, although pure expressions of opinion are

protected speech, publication of opinion that implies an undisclosed, defamatory



A libel action involves four elements—defamation, falsity, fault, and damages.  In order 16

to find a defendant responsible for libel, a jury must find that the speaker published a
statement that injured the plaintiff’s reputation, that the statement was false, that the
statement was published with a requisite degree of fault, and that a financial injury to the
plaintiff resulted.  Inseparable from libel analysis, however, is a necessary constitutional
inquiry, which I discuss in the text of this dissent.

Milkovich, 497 U.S. at 18-19 (citation omitted).17

The “context” of a statement, however, is more subtle than the Kanaga I opinion18

indicates.  A proper analysis of “context” involves three elements.  First, a court should
consider the factual context, the background of events leading to the speaker’s statement.
See, e.g., Information Control Corp. v. Genesis One Computer Corp., 611 F.2d 781 (9th

(continued...)

41

fact may support an action for libel.   Chief Justice Rehnquist, writing for the16

majority in Milkovich, recognized that when a speaker says “in my opinion ‘John

Jones’ is a liar,” the speaker implies a knowledge of facts that support a

conclusion that Jones told an untruth.

Simply couching such statements in terms of opinion
does not dispel these implications; and the statement
“in my opinion John Jones is a liar” can cause as
much damage to reputation as the statement, “Jones
is a liar” . . .   [I]t would be destructive of the law of
libel if a writer can escape liability for accusations of
[defamatory conduct] simply by using, explicitly or
implicitly, the words “I think.”17 

This case, therefore, raises one decisive question: do Kane’s expressions

of opinion (alleged to be libelous) imply to the reasonable reader undisclosed,

untrue and defamatory facts?  As the Kanaga I Court correctly noted, a

determination of this question turns on the context, as well as the language, of

the opinions stated.   If the opinion at issue does not imply any undisclosed18



(...continued)
Cir. 1980) (analysis of party’s motivation for bringing suit would be unlikely to be
interpreted as statement of fact in political and labor contexts).  Second, a court should
consider the linguistic context, verbal cues often prefacing the challenged statements
indicating that the speaker is voicing her opinion.  See, e.g., Stuart v. Gambling Times,
Inc., 534 F. Supp. 170 (D.N.J. 1982) (“I consider” signals opinion); Pease v. Telegraph
Publishing Co., 426 A.2d 463 (N.H. 1981) (“I do feel” signals opinion).  Third, a court
should consider the formal context, whether the challenged statements appear in, for
example, a column, an editorial, a review, or (as here) as part of a “news package”.  See
Bruce W. Sanford, Libel and Privacy, Aspen Law & Business (2000, 2d ed.) pp. 200.5-
200.23.  If a court concludes, after considering all three contexts, that the average reader
would realize that the statements constitute solely the speaker’s opinion, then the court must
find that the First Amendment protects those statements.  I conclude that the explicit context
of the allegedly libelous opinions here (which include recitation in the same newspaper
article of the facts upon which those opinions were based) clearly indicates that the opinions
are protected speech.  Therefore, I need not address the three types of context mentioned
above, which are helpful analytical tools in many First Amendment cases.  See generally,
Bruce W. Sanford, Libel & Privacy, supra, pp. 194-200.23.  

Milkovich, 497 U.S. at 28-36 (1990) (Brennan, J., dissenting) (“[A]s long as it is clear19

to the reader that he is being offered conjecture and not solid information, the danger to
reputation is one which we have chosen to tolerate in pursuit of individual liberty . . . .”).

42

facts, a court should dismiss the libel action before the plaintiff presents her case

to a jury.  The First Amendment protects a speaker’s pure opinion—statements

“[n]o reasonable reader can understand to be impliedly asserting . . . fact.”19

If, on the other hand, an opinion does imply that undisclosed facts serve as the

basis for the opinion, a court should allow a jury to hear the case to determine

whether those undisclosed facts are defamatory and false.  Logic dictates that if

an opinion is accompanied by the true and undisputed facts which serve as the

basis for that opinion, then a reasonable reader (and therefore a court) would be

unlikely to believe that the opinion implies some other undisclosed factual



Kanaga I, 687 A.2d at 178 (quoting Riley v. Moyed, Del. Supr., 529 A.2d 248 (1987)).20

Kanaga I, 687 A.2d at 179-80 (quoting Milkovich, 497 U.S. 28-36 (Brennan, J.,21

dissenting)).

43

foundation beyond that already disclosed.  In such a circumstance, moreover,

a reasonable reader can interpret the disclosed, underlying facts for himself and

determine whether he believes the opinion is justified.

The Kanaga I Court quoted its earlier decision in Riley v. Moyed:

To support a cause of action for libel, the underlying
facts must be false as well as defamatory.  When an
opinion is accompanied by its underlying
nondefamatory factual basis, a defamation action
premised upon that opinion would fail no matter how
unjustified, unreasonable or derogatory the opinion
might be . . . .  This is so because readers can
interpret the factual statements and decide for
themselves whether the writer’s opinion was
justified.20

The Kanaga I Court also quoted with approval Justice Brennan’s dissent in

Milkovich in which Justice Brennan indicates that the published account at issue

there could not be libelous because the reporter revealed the facts upon which

he was relying and made it clear at which point “he [ran] out of facts and [was]

simply guessing.”   Accordingly, when an opinion is accompanied by its21

underlying, nondefamatory factual predicate, that opinion cannot serve as the

basis for a libel action.



The forceps procedure (known as a “myomectomy”) is not an experimental or novel22

gynecological procedure.  To me, that fact further supports the reasonableness of Kane’s
suspicions about Dr. Kanaga’s recommendation of the far more intrusive, and expensive,
hysterectomy procedure. See Dr. Gary S. Berger, M.D., Outpatient Uterine Myomectomy
(visited March 30, 2000) http://www.inciid.org/myomectomy.html (Twenty-five percent of all
operations for fibroid tumors are myomectomies. Myomectomies preserve a woman’s
fertility and can be performed as outpatient surgery at half the cost as in-hospital surgery.);
see also, Dr. Stanley T. West M.D., The Hysterectomy Hoax (visited March 30, 2000) <
http://www.repmed.com/>.

44

The following true and undisputed facts were disclosed in The News

Journal article:

1. Kane was a patient of Dr. Kanaga;
2. Kane had a benign tumor;
3. Dr. Kanaga recommended a hysterectomy to remove the  

tumor;
4. A second doctor, Dr. Domingo, removed the tumor by

grasping it with forceps and twisting it out, without performing
a hysterectomy or removing any reproductive organs;

5. The forceps procedure is less invasive and expensive than the
hysterectomy which Dr. Kanaga recommended;  and22

6. Dr. Kanaga’s office requested that Kane pay $500 before the
hysterectomy procedure.

It is essential to a proper understanding of the issues in this case to be aware that

these factual disclosures in The News Journal article are absolutely true and,

themselves, cannot form the basis of a libel action.

Dr. Kanaga claims that three separate statements of Kane’s opinion that

appeared in The News Journal article libeled her:

1. Kane’s “belief” that Dr. Kanaga “committed a serious
breach of the standard of care a patient has a right to expect
and the duty of care required of a physician;”



45

2. Kane’s “conclusion” that Dr. Kanaga “chose the treatment
plan that was most profitable for her with no concern for
[Kane];” and that

3. Dr. Domingo appeared “incredulous” when Kane asked him
if she needed a hysterectomy.

These opinions, reported in The News Journal, clearly are not libelous because

it is obvious that the factual predicate for those opinions is the set of true facts

that also are set forth in the article.  Because I conclude, in the context of The

News Journal article, that these three statements represent expressions of

opinion protected by the First Amendment, I would affirm the initial decision

of the Superior Court trial judge granting summary judgment in favor of

defendants.

To use the example cited by the United States Supreme Court in Milkovich

and adopted by this Court in Kanaga I, the statement “I think Jones is a liar”

may imply undisclosed defamatory facts and, thus, support a libel action despite

the statement taking the form of an opinion.  Suppose the entire statement,

however, is that “Jones promised to paint my house yesterday.  He never

showed up.  I think he is a liar,” and assume that the disclosed predicate facts

are true.  The statement of opinion (“he is a liar”) is clearly based on the facts

disclosed, and the statement is not libelous. That is because no one hearing the

statement would infer some undisclosed, untrue and defamatory fact: the facts

disclosed are sufficient to support the opinion stated.  Since the speaker has



See Riley, 529 A.2d at 254 (“when an opinion is accompanied by its underlying23

nondefamatory factual basis, a defamation action premised upon that opinion will fail no
matter how unjustified, unreasonable or derogatory the opinion might be”).

 The only disputed statement that arguably implies an undisclosed defamatory fact is the 24

statement in the article that Dr. Domingo appeared to have reacted with incredulity after
Kane asked him whether she needed a hysterectomy.  The article does not represent that
Dr. Domingo stated that he was incredulous, however, or that he was in fact incredulous.

(continued...)

46

disclosed the true factual basis for his opinion, that opinion is protected speech

even if it turns out that (unbeknownst to the speaker) Jones was run over by a

streetcar on his way to keep his house-painting appointment.23

In this case, Dr. Kanaga told Kane, as reported in The News Journal, that

she needed a hysterectomy, an invasive surgical procedure, to treat a benign

tumor.  Dr. Kanaga asked Kane to pay a substantial sum of money before this

procedure was performed.  Before her scheduled procedure with Dr. Kanaga,

Kane went to a hospital emergency room where another doctor removed the

tumor simply by grasping it with forceps and twisting it out.  These are the

disclosed, true facts.   Kane’s allegedly libelous statements of opinion are that

she received improper treatment from Dr. Kanaga, that Dr. Kanaga cared about

maximizing income rather than the health of her patient, and that the second

doctor appeared “incredulous” when Kane asked him if she needed a

hysterectomy.  No reader, understanding the true facts stated in this article,

would conclude that Kane’s opinions were based on anything other than the

disclosed, true facts.   No reader would infer that Dr. Kanaga had committed24



(...continued)
What it did report was apparently Kane’s opinion that, in his response, he spoke
“incredulously,” that is, he sounded incredulous.  The article implies that Kane inferred
from his tone of voice that Dr. Domingo was surprised at Dr. Kanaga’s recommendation.
The explicit context of this statement of opinion is that Dr. Domingo removed Kane’s tumor
with a simple forceps procedure rather than the hysterectomy recommended by Dr.
Kanaga.  Kane’s opinion that Dr. Domingo sounded surprised at Dr. Kanaga’s
recommendation implies no fact beyond the true facts explicitly stated in the article and,
thus, that statement of opinion cannot support liability.  Put another way, it is a true fact
that Dr. Domingo’s course of treatment differed radically from that proposed by Dr.
Kanaga, and no reader would infer another, unstated reason for the surprise which Kane
believes she heard in Dr. Domingo’s voice.
    As I have stated repeatedly, my dissent is based upon what I perceive to be the
constitutional damage done by the Kanaga I opinion. With respect to the statement that Dr.
Domingo spoke “incredulously,” however, it is worth noting that whether Kane perceived
a tone of what appeared to be incredulity in Dr. Domingo’s voice is not readily subject to
proof, and thus cannot support a libel action.  Compare Milkovich, 497 U.S. at 21-22  with
Gaunt v. Pittaway, N.C. App., 520 S.E. 2d 603, 608 (1999).  The trial court correctly
described the perceived “incredulity” as nothing more than Kane’s “spin” on events.  Trial
Court Op. at 7.
     For a recent example where a court found statements not objectively provable as true
or false to be protected opinion, see Cochran v. NYP Holdings, Inc., 58 F. Supp.2d 1113
(C.D. Cal. 1998), aff’d., No. 98-56536 slip op. (9  Cir., Apr. 28, 2000) (holdingth

statements that lawyer’s trial strategy was to “get off” a clearly guilty defendant, even at
the expense of the truth, was protected speech because the comments were not susceptible
of being proven true or false).
 

47

some separate, undisclosed breach that engendered Kane’s opinions; the

opinions directly and obviously flow from the stated, true facts.

While the Kanaga I Court indicated that Kane’s opinions may imply some

unstated defamatory fact, its failure to identify any implied defamatory fact

exposes the weakness of its analysis.  In attempting to set forth what it believed

to be the implied false assertions of fact in The News Journal article, the Kanaga

I Court pointed to the following:  (1) Dr. Kanaga knew or believed the



 Kanaga I, 687 A.2d at 181.  25

48

recommended hysterectomy was not necessary; (2) that this conclusion is

supported by the fact that Dr. Domingo was able to remove the tumor easily

under emergency room conditions; (3) Dr. Domingo was “incredulous” at the

suggestion that a hysterectomy had been recommended by Dr. Kanaga; and (4)

Dr. Kanaga’s motive was personal gain.   None of these points, however, are25

implied, undisclosed, false facts.  Points 1, 3 and 4 are the disputed opinions

themselves, not the underlying facts that they imply.  Point 2 is, in actuality, a

true disclosed fact, not an implied false fact. The Kanaga I Court confusingly

conflated the actual opinions and the implied facts.  No rational reader of The

News Journal article would infer some undisclosed factual basis for Kane’s

opinions because they are amply and explicitly supported by the facts disclosed.

Moreover, this Court seems to have overlooked in part the factual support

for Kane’s opinion explicitly published by The News Journal.  A key fact

supporting Kane’s statement that profit rather than care motivated Dr. Kanaga

is the doctor’s demand for a $500 up-front payment for the hysterectomy

procedure, a payment representing the portion of the fee which Kane’s medical

insurance did not cover.  That fact demonstrates to a reader how Kane reached

her conclusion that profit motivated Kanaga. A full, thorough analysis of the



 See Kanaga I at 175 (emphasis added).26

 Rinsley v. Brandt, 700 F.2d 1304 (10th Cir. 1983).27

49

factual basis of Kane’s opinion must consider this fact.  Unfortunately, the

Kanaga I Court apparently overlooked this fact: 

Because she had been treated successfully by Dr. Domingo, Ms.
Kane felt that Dr. Kanaga had recommended an unnecessary and
radical form of treatment to earn a larger fee than the myomectomy
[the forceps procedure] would have earned her.  There is no
evidence on this summary judgment record that Ms. Kane had or
stated a factual basis for her opinion.26

This failure to consider all relevant facts, including the demand for a $500

payment before the surgery, illuminates how the Kanaga I Court reached what

I believe to be an erroneous decision.

In Rinsley v. Brandt, the United States Court of Appeals for the Tenth

Circuit examined allegedly defamatory statements about a doctor whose patient,

while undergoing psychiatric treatment, choked to death during a tube feeding.

The author opined that “God, parenthood and love were out; they all had been

replaced by psychiatric theory.  A theory to which they were willing to sacrifice

a child’s life . . . what does it take to stop such a man?  How many more

children must die?”  The author claimed that the doctor in question was

“accountable, in effect, to no one” and wrote that he would characterize this

particular doctor’s methods by this “chilling example.”27



 700 F.2d at 1309.28

 Id.29

50

The Rinsley Court found that the First Amendment protected the author’s

statement as opinion.  The Court pointed to several reasons for its decision.

Two of these reasons apply to this case.  First, the Rinsley Court recognized that

the author had disclosed the justification for his opinions and, therefore, readers

could understand how the author had reached his conclusions.  Similarly, in this

case, the facts upon which Kane formulated her opinions also have been

disclosed.  Second, the Court in Rinsley concludes that the statements are

“severe criticisms of  [the doctor] and his methods.  But they are exactly

that—exaggerated expressions of criticism.  They are the types of statement that

our society, interested in free and heated debate about matters of social concern,

has chosen to protect.”   The Rinsley Court found that the First Amendment28

protected the author’s criticism of the doctor’s treatment of a patient.   The29

same is true here.

In Gaunt v. Pittaway, the North Carolina Court of Appeals considered

statements in a newspaper article questioning a doctor’s lack of training and

expertise in the field of in vitro fertilization, and opining that the doctor had

recommended unnecessary and excessive tests.  The Gaunt Court held that this

criticism was not actionable because “[t]he United States Supreme Court has



 Gaunt v. Pittaway, N.C. App., 520 S.E.2d 603, 608 (1999).30

  529 A.2d 248 (1987).31

 Perhaps I should pause here to note that the Kanaga I opinion included cryptic references32

to Art. I, § 5 and § 9 of the Delaware Constitution of 1897. To me, these references miss
the mark because state constitutions may provide more generous rights than the United
States Constitution, but a state constitution may not (as the Kanaga I opinion implied)
operate to afford citizens (or the media) less freedom than the United States Constitution.

51

held that statements of opinion relating to matters of public concern which do

not contain provable false connotations are constitutionally protected.”30

Similar to Gaunt and Rinsley, and under the same rationale this Court

stated clearly in its Riley v. Moyed  decision, the expressions of opinion at issue31

here, even if erroneous, do not imply undisclosed, untrue and defamatory facts

and are thus protected under the First Amendment to the United States

Constitution.  Kane received what she believed to be improper medical32

treatment from Dr. Kanaga.  She stated the true factual basis on which she based

this opinion, and then forcefully stated the opinion.  If an individual cannot state

her opinion in the context of its factual basis, without being subject to liability,

it is difficult to understand what remains of the right to free speech in the context

of a private libel action.  It is precisely in this type of situation—where a patient

has received treatment or advice from a physician that she believes to have been

improper or substandard—that the right to voice that opinion is paramount not

only to the speaker, but to society in general.  The fact that Dr. Kanaga was



 To make matters worse, Kanaga I provides cold comfort to busy trial judges interested33

in direction on difficult libel cases involving potentially defamatory statements of opinion.
It gives no helpful direction on the appropriate procedure to follow in such cases.  We
should provide clear guidance for trial judges in cases where expressions of opinion are
involved.  As a general approach to the problem I would propose the following:  If a judge
determines that the statement claimed to be libelous is an expression of opinion, the judge
first must inquire whether the statement nonetheless implies a fact that itself may be false
and defamatory.  If the answer to this inquiry is negative, as a matter of law under the
appropriate Superior Court Rule 12(b)(6) or 56 standard, the judge should dismiss or enter
judgment in favor of the defendant.  If the judge determines that the opinion may imply
false and defamatory facts, the judge should identify such implied facts before submitting
the issue to the jury and should require the jury to make a specific finding of truth or falsity
as to each of the implied facts.  Any damages must be tailored to redress the injury, if any,
caused only by particular implied facts found by the jury to be false.  

52

ultimately cleared of wrongdoing by the Medical Society has no bearing on the

protected nature of Kane’s opinion.

In this case, Kane criticized her doctor and a newspaper published a story

about it.  The Medical Society later cleared the doctor and the newspaper

published a follow-up story.  Regardless of the ultimate decision of the Medical

Society, the public has a legitimate interest in knowing that a patient has accused

her doctor of unethical behavior.  In allowing Dr. Kanaga to proceed to a jury

to vindicate purported damage to her reputation, the Delaware Supreme Court

has put into place a decisional framework that will necessarily have a chilling

effect on the ability of the press to publish information of vital importance to the

public.  A consequence of the Kanaga I decision will be mischief that I am sure

this Court did not intend.33



 Kanaga v. Gannett Co., Inc., Del. Super., 1995 WL 716938, Herlihy, J. (Oct. 20,34

1995).
 On the other hand, had the Kanaga I Court not made the mistake of reversing the grant35

of summary judgment in the first place, the issues with which the majority grapples here
(in an opinion with which I concur) would never have been reached.

53

III.  LAW OF THE CASE

  In a careful and thoughtful opinion in this case in 1995,  the Superior34

Court trial judge granted summary judgment in favor of defendants, concluding

that the statements in question were constitutionally protected opinions.  That

decision was appealed to this Court, considered by a panel of which I was not

a member, and reversed in 1996 (Kanaga I).  It is that 1996 decision by a panel

of this Court that I find erroneous, and from which I dissent.  Following the

remand to the Superior Court, the case was tried before a jury, which awarded

money damages to the plaintiff.  Currently on appeal are other issues not directly

related to this Court’s liability opinion in its Kanaga I decision.   Given the35

current posture of this case, then, it is legitimate to ask whether the law of the

case doctrine forms a bar to Kanaga I’s reconsideration.  Although I am loathe

to disagree in this forum with my colleagues, it is my belief that Kanaga I is not

only in error and unjust to the litigants, but it will also have a chilling effect on

the exercise of fundamental constitutional rights by others.  The law of the case

doctrine must give way before the weight of these considerations.



 See, e.g., Insurance Corp. of America v. Barker, Del. Supr., 628 A.2d 38, 40 (1993).36

 Barker, at 41, citing Litman v. Massachusetts Mutual Life Insurance Co., 825 F.2d 1505,37

1511 (11th Cir. 1987).

54

Under the law of the case doctrine, issues resolved by this Court on

appeal bind the trial court on remand, and tend to bind this Court should the case

return on appeal after remand.  Is law of the case a bar to our reconsideration

of Kanaga I?

The law of the case doctrine certainly binds inferior courts to act in

accordance with an appellate court mandate.   This Court imposes this rule to36

promote the obedience of inferior courts as well as the objectives of efficiency

and finality.   In the context of a post-remand appeal to the appellate court, of37

course, the obedience rationale of the doctrine does not apply.  Still, earlier

decisions in the same case generally bind this Court.  The effect of abandoning

the doctrine in that context would not be inconsequential, because considerable

inefficiencies would result if parties were free to relitigate after remand issues

decided in an earlier ruling of this Court. 

The doctrine is not applied inflexibly, however, as higher values than

efficiency do exist.  This Court has recently emphasized that it need not apply

the doctrine to promote efficiency at the expense of this Court’s greater interest



 Brittingham v. State, Del. Supr., 705 A.2d 577, 579 (1998) (quoting United States v.38

Mazak, 789 F.2d 580, 581 (7th Cir., 1986)).

 Westbrook v. Zant, 743 F. 2d 764, 768 (11th Cir. 1984)(emphasis added), (quoting inter39

alia 1 Moore, Federal Practice § 0.404(1)).

 Barker, 628 A.2d at 40 (citing Westbrook, 743 F.2d at 768).40

55

in preventing unjust results or unwise precedent.  In Brittingham v. State, this

Court noted that although 

[t]he ‘law of the case’ doctrine . . . bars relitigation
[of the issue in question] where that issue has been
previously decided by this Court . . . .  [the doctrine]
is flexible (unlike res judicata . . .).  It will not be
enforced where doing so would produce an injustice.
But it does apply . . . unless some reason is shown
for not applying it . . . .38

The doctrine thus applies a constraint, but not an absolute bar, to reconsideration

of issues by this Court.  A court “enunciating a rule of law to be applied in a

particular case establishes the law of the case,” which “other courts owing

obedience to it must, and which itself will, normally apply to the same issues in

subsequent proceedings in that case.”39

In addressing the law of the case doctrine, this Court has cited with

approval the reasoning of the United States Court of Appeals for the Eleventh

Circuit in Westbrook v. Zant.   In Westbrook, the Eleventh Circuit noted that40

appellate courts impose the law of the case doctrine upon themselves in the

interest of judicial efficiency, and that those courts maintain the power to



 743 F.2d at 768.41

 743 F.2d at 769.42

56

disregard the doctrine.  The Westbrook Court held that the doctrine is “not an

inextricable command . . .,” emphasizing that “justice is better than

consistency.”  Among the circumstances in which the law of the case doctrine41

should not apply, the Westbrook Court noted the situation where “the previous

decision was clearly erroneous and would work a manifest injustice.”42

The majority opinion correctly notes that law of the case analysis, like

application of stare decisis, always involves a tension between our desire to

develop a consistent jurisprudence and our duty to decide each case correctly to

the best of our ability and understanding of the facts and the law.  The majority

points out that the Kanaga I Court had a “different composition”:  I was not a

member.  No one understands better than I that this makes the necessity of

dissent here doubly awkward.  It gives me no pleasure to pen this dissent, and

the doctrine of law of the case is a device that I would gladly employ to avoid

it, were I not convinced that injustice would be the result.

The majority, while right to value consistency as a virtue, overstates its

importance.  If, as they claim, a result here inconsistent with Kanaga I will

shake public confidence in the courts, how much more will a consistent but

unjust and unwise result shake public confidence in the courts? To its credit, this



 See, e.g., Brehm v. Eisner, Del. Supr., 746 A.2d 244 (2000); Public Water Supply Co. v.43

DiPasquale, Del. Supr., 735 A.2d 378 (1999); Weinberger v. UOP, Inc., Del. Supr., 457 A.2d
701 (1983).

 Trial courts also recognize their power and duty to correct their own error.  See, e.g., Ct. Ch.44

Rule 60 (allowing Court to correct sua sponte earlier judgment).  For an excellent recent example
where a Court of Chancery trial judge honestly and straightforwardly corrected an earlier legal
error in the same case, see Scureman v. Judge, Del. Ch., C.A. No. 1486-S, Jacobs, V.C. (Oct.
5, 1999) (holding the Court had incorrectly assumed that a public right of way moves with the
shoreline of a public waterway; Court granted relief from its earlier judgment, even though the
earlier erroneous judgment had been affirmed by the Delaware Supreme Court).

57

Court has not always found consistency a bar to self-correction in the interest of

justice.     43

Ultimately, we have two options before us.  Let Kanaga I stand on law

of the case grounds, with the potential for future multi-million dollar verdicts

and the resulting chilling effect on the exercise of constitutional rights, or

exercise our plenary power not to apply the doctrine in the interests of justice.

With due respect for the promotion of judicial efficiency, we are not bound by

the decision in Kanaga I if, as I believe clearly is the case, that decision was

erroneous, unjust and unwise precedent.  The law of the case doctrine does not

bar this dissent.  And it certainly does not bar this Court, which is after all a

court of last resort.44

IV.  CONCLUSION

Because The News Journal article published only true assertions of fact

together with Kane’s opinion, and because that opinion, in the context of those



 Henslee v. Union Planters Nat’l. Bank, 335 U.S. 595, 600 (1949).45

58

published true facts, does not imply any undisclosed defamatory facts, the

Superior Court trial judge’s original judgment for defendants was clearly

correct.  As Justice Felix Frankfurter once wrote, “wisdom too often never

comes, and so one ought not to reject it merely because it comes late.”   It is not45

too late for this Court to act wisely and to affirm the Superior Court trial judge’s

thoughtful opinion granting summary judgment to the defendants.

I dissent.


