
IN THE COURT OF APPEALS OF MARYLAND

No. 136

September Term, 1994

_____________________________________

CHESAPEAKE PUBLISHING CORPORATION

v.

DAVID M. WILLIAMS

____________________________________

Murphy, C.J.
Eldridge
Rodowsky
Chasanow
Karwacki
Bell
Raker,

JJ.

____________________________________

OPINION BY MURPHY, C.J.
Chasanow, Bell and Raker, JJ.,concur.
____________________________________

       Filed:  July 24, 1995



In this case we must determine whether the evidence presented

by Petitioner David M. Williams about an allegedly libelous

newspaper article was sufficient to support a defamation judgment

against Respondent Chesapeake Publishing Corporation (Chesapeake).

I.

The defamation action arose out of an acrimonious child

custody dispute between Williams and his former wife, Joan B.

Turner, which began in 1978.  In September, 1984, Turner obtained

a temporary custody order from the Juvenile and Domestic Relations

District Court for Gloucester County, Virginia, the court stating

that it found sufficient evidence "of abuse . . . to warrant a[n]

. . . order allowing [Turner] to retain [her] child's custody

temporarily but conditioned upon her immediately filing custody .

. . or abuse proceedings in the state of Maryland."  On September

14, 1984, Turner filed a petition for custody in the Circuit Court

for Talbot County, which included allegations of child abuse and an

affidavit from police officer Thomas Gross describing an incident

of abuse reported to him by the child and his observation of

bruises consistent with the child's account.  That incident, which

became central to the custody proceeding, involved the child's

claim that her father, Williams, grabbed her by the arm, tossed her

against a wall, and threw a chair at her.

A custody hearing was held on September 17, 1984 and, with

consent of the parties, the court (North, J.) met with the child

alone in chambers at which time the child repeated her description

of the chair incident and expressed her desire to live with her

mother.  In a written statement summarizing the proceedings, the



2

court decided to leave temporary custody with Turner.  Williams

nevertheless continued to pursue custody of his child through the

winter and spring of 1985, but to no avail.

In May of 1985, dissatisfied with his treatment in the courts,

Williams circulated a letter to at least one thousand Talbot County

voters, members of the Maryland General Assembly, and others

involved in state politics.  The letter urged voters to be wary of

legislative action that would take away their constitutional right

to elect judges to the Maryland circuit court.  To demonstrate the

need to retain this power, Williams proceeded to detail the facts

of his own custody case, describing what he perceived to be

improper conduct by Judge North, which, according to Williams,

resulted in the court arbitrarily awarding custody of his child to

her mother who was unfit.  The letter did not mention that he was

discussing his own custody dispute nor did it report any of the

abuse allegations, which played a major role throughout the

proceeding.

In June of 1985, Williams's letter came to the attention of

Pat Emory, a reporter employed by Chesapeake.  She telephoned

Williams and, according to his testimony, informed him that she had

received his voter letter and wanted to publish it, but that she

needed more information about it first.  Williams claims that he

only spoke with Emory because he believed that she intended to

publish his letter.  Williams later testified that he told Emory

that the custody dispute described in the correspondence was his

own, but that he did not feel that it was necessary, or proper, to



3

say that in the letter.  He also said that he told her about the

abuse allegations made by his former wife and daughter, explaining

that the accusations were false and that, following an

investigation, the Department of Social Services chose not to take

any official action with regard to them.  As to the alleged chair

incident, which he insisted involved no physical abuse and simply

amounted to a father disciplining his daughter for lying, Williams

told Emory that he "hurt [his daughter's] feelings when [he]

disciplined her, which is what [he] intended to do."  He maintained

that while he may have grabbed his daughter's arm and shook her, he

never threw a chair at her.  Williams encouraged Emory to verify

his story by reviewing the extensive court file pertaining to the

custody case.

On June 27, 1985, a newspaper article discussing Williams's

letter as well as his custody battle appeared in The Star Democrat,

a Chesapeake-owned paper published in Talbot County.  The same

text, with a different headline ("David Williams Initiates Campaign

to Reclaim Child"), appeared on July 3, 1985 in the Kent County

News, a Chesapeake-owned paper published in Kent County.  The

entire piece read as follows with the allegedly defamatory portions

highlighted:

"Attorney Targets Talbot Judge

"A Chestertown lawyer has initiated a one-man
letter-writing campaign he says is intended to save
Marylanders' constitutional right to elect circuit court
judges.

"He said his crusade comes after an unsuccessful, year-
long effort to reclaim custody of his daughter, whom a
judge removed from his home last year.



4

"The lawyer, David M. Williams, says he has mailed more 
than 1,000 copies of a three-page letter detailing the
custody case to voters in Talbot County.  He says he'll
keep mailing the letters 'until they lock me up'.

"The letter urges voters to stand up for their right
to elect judges.

"'You never know when you'll need to exercise your
vote in that way, but if it's gone, where do you turn?' 
Williams asks.

"The letter also targets Talbot County Circuit Court
Judge John C. North II.  It portrays him as an
insensitive judge who removed a child from her father's
comfortable Kent County home and put her with a mother
whom Williams depicts as unfit.

"Williams says his daughter is living in a camper on
the back of a pickup truck.  'On cold nights she kept
warm by using a space heater and sleeping with a dog,'
his letter claims.

"'You wouldn't think they could take my kid away
from me for non-existent child abuse,' he said.

"Child abuse is not mentioned in the letter.  It
also doesn't mention that Williams allegedly bruised the
girl when he grabbed her, that he threw a chair at her or
that he threw her against the wall, all of which he says
is true.

"'I hurt her a little,' Williams admitted in a
recent telephone interview.

"A school psychologist describes the child as having
'intense dislike and frustration concerning her father.' 

"Philip Carey Foster, a court-appointed lawyer
representing the child, said child abuse allegations made
by the mother were never confirmed.  Law enforcement
agencies also didn't pursue any criminal prosecution.

"Also unmentioned in Williams' letter are
accusations of physical abuse, drunkenness and temper
fits, accusations made in court by two wives and
Williams' daughter.  Williams says the charges were
fabricated or occurred long ago.

"Waller Hairston of Easton, the lawyer for Joan
Turner of Virginia, Williams' ex-wife, said, 'I don't
think the letter is appropriate by any stretch of the
imagination.  I don't want to involve the details of that
case in the press.'

"Judge North also declined to respond to the letter.
"'I can't respond in any fashion.  My hands are tied

by judicial ethics,' North said.
"Another set of judges has essentially answered

Williams' charge that North is incompetent.  When
Williams took his complaints to the Commission on
Judicial Disabilities, which can remove a judge from
office, the commission completed a preliminary study and



5

found no reason to continue an investigation against
North.

"The custody case has been in almost every court on
the Upper Eastern Shore.  So much paper has been filed in
the case that it stacks 2 feet high in a cardboard box in
North's office.  Evidence even includes a tooth.  Court
officials describe the case as the 'perfect television
soap opera.'

"Williams' letter has publicized the case, but it
wasn't exactly a private matter before then.  The
director of Kent County's Department of Social Services
and several of his employees have been sued by Williams
because of their involvement in the case.

"Williams admits that the case has consumed much of
his time but would not say how much it has cost him.  He
said he has spent at least $220 in stamps on the first
mailing of 1,000 letters.

"At present, circuit court judges in Maryland are
appointed by the governor, then approved or rejected by
voters in the next election.  North, appointed to the
circuit court in 1983, was unopposed and elected to a 15-
year term last fall.

"District court judges are appointed by the governor
to 10-year terms and do not stand for election.

"Some leaders, including Gov. Harry Hughes, want to
relieve circuit court judges of their obligations to
stand election.  But an effort in that direction failed
during last winter's General Assembly session.

"Williams recently ran unsuccessfully against Judge
George B. Rasin Jr. of Kent County, chief judge of the
Second Judicial Circuit, of which North is a part. 
Williams claims that race may have prejudiced other
judges against him.

"By taking his case to the public, Williams says he
hopes to 'correct what I call a cancer.  We're losing a
little more of our individual rights.'

"'I'm a hurt person.  I'm very disappointed in the
system, disappointed that this could happen.'

"North, who has asked the Department of Social
Services to find a foster home for Williams' daughter,
sees another victim.

"'The real tragedy of this whole thing is the poor
little girl who has been torn one way and another,' he
said."

On July 22, 1985, Williams filed suit in the United States

District Court for the District of Maryland against multiple

defendants.  The complaint included a defamation claim against



6

Chesapeake in which Williams alleged that certain statements made

in the article published by its subsidiaries were defamatory per se

in that they accused him of abusing his child in violation of

Maryland Code (1957, 1982 Repl. Vol.) Art. 27, § 35A and of

committing common law assault and battery.

Chesapeake moved to dismiss the federal court action for lack

of jurisdiction.  The court allowed limited discovery on the

jurisdictional issue, otherwise staying the federal proceedings

pending resolution of the ongoing custody litigation in Maryland

state court.  On December 26, 1990, the federal court granted

Chesapeake's motion to dismiss, concluding that there was no

factual basis for diversity jurisdiction and no legal basis for

pendent jurisdiction in the case.  See Williams v. Anderson, 753

F.Supp. 1306 (D.Md. 1990).  Within 30 days of this dismissal, but

more than five years after the initial publication of the article

in question, Williams re-filed his defamation suit in the Circuit

Court for Kent County.  Chesapeake moved to have the state court

action dismissed as untimely filed, which was denied.

On February 23, 1993, the court granted a motion for partial

summary judgment in favor of Chesapeake, determining Williams to be

a public figure for purposes of this case.   A jury trial was held1

      This determination, undisputed on appeal, was based on1

several factors, including Williams' candidacy for judgeship on
the Circuit Court for Kent County in 1978, for state senator from
the 36th Election District in 1982, and, most importantly, his
correspondence with at least 1,000 voters in Talbot County
concerning the election of state court judges.  The court
concluded that "the letter in question clearly is purposeful
activity on his part amounting to a thrusting of his personality



7

and, at the conclusion of Williams's presentation of evidence,

Chesapeake moved for judgment pursuant to Maryland Rule 2-519.  2

The court granted the motion, finding that the article, when taken

as a whole, was not defamatory.  It concluded that the piece

contained substantially accurate summaries of matters described in

court proceedings, which are conditionally privileged.  Moreover,

it determined that there was insufficient evidence of actual malice

to allow the case to go to the jury.

On August 6, 1993, Williams appealed to the intermediate

appellate court, which reversed the circuit court judgment.  The

court held (1) that the suit was not barred by the statute of

limitations in light of the provisions of Maryland Rule 2-101(b),

which the court interpreted as requiring a retrospective

application;  (2) that the elements of defamation were established3

into the vortex of a public controversy. . . . In writing the
letter and in distributing it to 1,000 persons and to the members
of the General Assembly, he entered upon a campaign to lead in
the determination of policy in this important public matter. . .
. The press, at that point, had a legitimate and substantial
interest in the letter and in the comments made by Mr. Williams
therein."  As a result of his designation as a public figure,
Williams was required to prove that Chesapeake acted with actual
malice in publishing the allegedly defamatory article.  See A.S.
Abell Co. v. Barnes, 258 Md. 56, 67-68, 265 A.2d 207 (1970),
cert. denied, 403 U.S. 922, 91 S.Ct. 2224, 29 L.Ed.2d 700 (1971);
Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 351, 94 S.Ct. 2997, 41
L.Ed.2d 789 (1974); Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130,
155-56, 87 S.Ct. 1975, 18 L.Ed.2d 1094 (1967).

      According to Rule 2-519(b), when a motion for judgment is2

made after the close of the plaintiff's case in a jury trial, the
court must consider all evidence and inferences in the light most
favorable to the party against whom the motion is made.

      Rule 2-101(b) states that "if an action is filed in a3

United States District Court . . . within the period of



8

by the evidence; and (3) that the trial court erred in granting

judgment in favor of Chesapeake at the close of the plaintiff's

case.  See Williams v. Chesapeake Publishing, 101 Md. App. 263, 646

A.2d 1031 (1994).  We granted certiorari to consider the important

issues raised in this case.

II.

It is well-settled under both Maryland and federal law that

"[t]he First Amendment of the United States Constitution requires

that before a public figure may recover for defamation, clear and

convincing evidence must establish that the statements in issue

were:  (1) defamatory in meaning, (2) false, and (3) made with

'actual malice.'"  Batson v. Shiflett, 325 Md. 684, 722, 602 A.2d

1191 (1992) (citations omitted).  See also Rosenberg v. Helinski,

328 Md. 664, 675, 616 A.2d 866 (1992), cert. denied 113 S.Ct. 3041

(1993); Hearst Corporation v. Hughes, 297 Md. 112, 120, 466 A.2d

486 (1983).

In determining the defamatory quality of a publication, which

is a question of law for the court, the article must be read as a

whole.  Batson, supra, 325 Md. at 723.  We have held:  "The

threshold question of whether a publication is defamatory in and of

itself, or whether, in light of the extrinsic facts, it is

reasonably capable of a defamatory interpretation is for the court

limitations prescribed by Maryland law and the foreign court
enters an order of dismissal for lack of jurisdiction, . . . an
action filed in this State within 30 days after the foreign
court's order of dismissal shall be treated as timely filed in
this State."



9

upon reviewing the statement as a whole; words have different

meanings depending on the context in which they are used and a

meaning not warranted by the whole publication should not be

imputed."  Id.  See also Heath v. Hughes, 233 Md. 458, 464, 197

A.2d 104 (1964); Hohman v. A.S. Abell Co., 44 Md. App. 193, 197,

407 A.2d 794 (1979).  As we have stated, "[t]he test is whether the

words, taken in their common and ordinary meaning, in the sense in

which they are generally used, are capable of defamatory

construction."  Batson, supra, 325 Md. at 724 n. 14.

According to Batson, "[a] defamatory statement is one which

tends to expose a person to public scorn, hatred, contempt or

ridicule, thereby discouraging others in the community from having

a good opinion of, or from associating or dealing with, that

person." 325 Md at 722-23.  See also Rosenberg, supra, 328 Md. at

675.  As to the second criterion, "[a] false statement is one that

is not substantially correct.  The burden of proving falsity is on

the plaintiff; truth is not an affirmative defense."  Batson,

supra, 325 Md. at 726 (citation omitted).  See also Metromedia,

Inc. v. Hillman, 285 Md. 161, 169, 400 A.2d 1117 (1979); Jacron

Sales Co. v. Sindorf, 276 Md. 580, 597, 350 A.2d 688 (1976).  We

have held that "[m]inor inaccuracies do not amount to falsity so

long as 'the substance, the gist, the sting, of the libelous charge

be justified.'"  Batson, supra, 325 Md. at 726 (quoting Masson v.

New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 517, 111 S.Ct. 2419, 115

L.Ed.2d 447 (1991)).

In Maryland, there exists a qualified privilege to report on



10

legal proceedings, even if the story contains defamatory material,

as long as the account is fair and substantially accurate. 

Rosenberg, supra, 328 Md. at 677.  See also Batson, supra, 325 Md.

at 727; Restatement (Second) of Torts § 611 (1977).  In Rosenberg,

we held that

"[o]perating in tandem with the absolute privilege
accorded participants in court proceedings is a lesser
privilege, alternatively described as qualified,
conditional, or special, given to persons who report to
others defamatory statements uttered during the course of
judicial proceedings. . . . Reports of in-court
proceedings containing defamatory material are privileged
if they are fair and substantially correct or
substantially accurate accounts of what took place."

328 Md. at 677.  Traditionally, in a defamation action, a qualified

privilege will only be forfeited upon a showing of actual malice.  4

Id. at 677-78.  Rosenberg reveals that, with respect to the fair

reporting privilege, however, "[t]he modern view discards the

search for malice . . . [T]he privilege exists even if the reporter

of defamatory statements made in court believes or knows them to be

false; the privilege is abused only if the report fails the test of

fairness and accuracy."  Id. at 678 (citations omitted).  See also

Restatement (Second) of Torts § 611 (1977).  Finally, "[t]he fair

reporting privilege reaches not only comprehensive accounts of

judicial proceedings, but [also] accounts focusing more narrowly on

      This is the same standard as is required to prove4

defamation of a public figure, knowledge of falsity or reckless
disregard for the truth.  See infra.  So if a plaintiff fails to
meet the burden of proving the presence of actual malice, any
conditional privilege that exists will not be overcome and a
public figure cannot have been defamed.



11

important parts of such proceedings."  Rosenberg, supra, 328 Md. at

682.

Finally, in order for a person to be held liable for defaming

a public figure, actual or constitutional malice must be shown. 

Proving actual malice requires "clear and convincing evidence that

a statement was made 'with knowledge that it was false or with

reckless disregard of whether it was false or not.'"  Batson,

supra, 325 Md. at 728 (quoting New York Times Co. v. Sullivan, 376

U.S. 254, 279-80, 84 S.Ct. 710, 11 L.Ed.2d 685 (1964)).  See also

Hearst, supra, 297 Md. at 120; Capital-Gazette Newspapers v. Stack,

293 Md. 528, 538, 445 A.2d 1038, cert. denied, 459 U.S. 989, 103

S.Ct. 344, 74 L.Ed.2d 384 (1982); Curtis Publishing Co. v. Butts,

388 U.S. 130, 87 S.Ct. 1975, 18 L.Ed.2d 1094 (1967) (extending the

New York Times rule to public figures).

We have held that "while 'reckless disregard for the truth' is

not easily defined, it does mean having either [a] 'high degree of

awareness of . . . probable falsity' or 'entertain[ing] serious

doubts' as to the truth of the challenged statements."  Batson,

supra, 325 Md. at 729 (citing Harte-Hanks Communications, Inc. v.

Connaughton, 491 U.S. 657, 667, 109 S.Ct. 2678, 105 L.Ed.2d 562

(1989)).  See also Gertz, supra, 418 U.S. at 334-35 n.6; St. Amant

v. Thompson, 390 U.S. 727, 730-31, 88 S.Ct. 1323, 20 L.Ed.2d 262

(1968); Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 74-75, 85 S.Ct. 209, 13

L.Ed.2d 125 (1964).  We have further held that

"'[a]ctual malice' cannot be established merely by
showing that:  the publication was erroneous, derogatory
or untrue, the publisher acted out of ill will, hatred or



12

a desire to injure the official, the publisher acted
negligently, . . . or the publisher acted without
undertaking the investigation that would have been made
by a reasonably  prudent person.  Moreover, malice is not
established if there is evidence to show that the
publisher acted on a reasonable belief that the
defamatory material was '"substantially correct"' and
'there was no evidence to impeach the [publisher's] good
faith.'"

Batson, supra, at 729 (quoting Capital-Gazette, supra, 293 Md. at

539-40 (citations omitted)).  On the other hand,

"'[a]ctual malice' can be established by showing that: 
a defamatory statement was a calculated falsehood or lie
'knowingly and deliberately published[;]' a defamatory
statement was the product of the publisher's imagination;
a defamatory statement was so inherently improbable that
only a reckless person would have put it in circulation;
or the publisher had obvious reasons to distrust the
accuracy of the alleged defamatory statement or the
reliability of the source of the statement."

Capital-Gazette, supra, 293 Md. at 539 (citations omitted).  The

burden is on the plaintiff to prove the existence of actual malice

by clear and convincing evidence.  Batson, supra, 325 Md. at 728. 

See also Capital-Gazette, supra, 293 Md. at 540-41; Berkey v.

Delia, 287 Md. 302, 318-20, 413 A.2d 170 (1980); A.S. Abell Co. v.

Barnes, supra, 258 Md. at 77.  

III.

Williams points to five specific statements in Chesapeake's

article, which he claims are defamatory in that they accuse him of

felonious child abuse and of common law assault and battery.  We

shall consider each of these contentions after making our own

independent examination of the record in the case, as the governing

law requires.  Batson, supra, 325 Md. at 722.  See also A.S. Abell

Co. v. Barnes, supra, 258 Md. at 72 (stating that "[w]e must 'make



13

an independent examination of the whole record,' so as to assure

ourselves that the judgment does not constitute a forbidden

intrusion on the field of free expression"); Bose Corp. v.

Consumers Union of U.S., Inc., 466 U.S. 485, 508-11, 104 S.Ct.

1949, 80 L.Ed.2d 502 (1984) (reiterating the importance of

independent appellate review in First Amendment cases); Time, Inc.

v. Pape, 401 U.S. 279, 284, 91 S.Ct. 633, 28 L.Ed.2d 45 (1971); New

York Times, supra, 376 U.S. at 284-85.

First, we shall assume, without deciding, that Williams's

defamation suit was timely filed in state court.  Accordingly, we

will decide the case on its merits.  Because we are reviewing a

grant of a motion for judgment in favor of Chesapeake, we must

consider the evidence in the light most favorable to Williams and

determine whether he presented clear and convincing evidence, which

would allow a reasonable fact-finder to conclude that the article

in question contained statements that were defamatory, false, and

made with actual malice.  Masson, supra, 501 U.S. at 508.  See also

Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 252, 106 S.Ct. 2505,

91 L.Ed.2d 202 (1986), concluding that:

"the inquiry involved in a ruling on a motion for . . .
[judgment] necessarily implicates the substantive
evidentiary standard of proof that would apply at the
trial on the merits. . . . [Therefore], where the First
Amendment mandates a 'clear and convincing' standard, the
trial judge in disposing of a [motion for judgment]
should consider whether a reasonable factfinder could
conclude, for example, that the plaintiff had shown
actual malice with convincing clarity."

As we have duly noted, the publication here at issue is a

newspaper article, discussing the letter Williams sent to Maryland



14

voters and what the reporter determined to be Williams's impetus

for doing so, namely his unsuccessful battle for custody of his

child.  The information and opinions expressed in the article were

based upon a comprehensive review of the court file in the custody

dispute and interviews with various participants in the case.  We

believe that the publication, if taken as a whole, is a fair and

substantially accurate account of what has clearly been a

protracted and complex court proceeding.  When read in its

entirety, the reporter's presentation is objective, offering

Williams's views, the perspectives of others involved in the case,

and her own observations of the events surrounding this high

profile custody battle.  

The first allegedly libelous paragraph reads:  "'You wouldn't

think they could take my kid away from me for non-existent child

abuse,' he said."  The second paragraph states:  "Child abuse is

not mentioned in the letter.  [The Williams letter] also doesn't

mention that Williams allegedly bruised the girl when he grabbed

her, that he threw a chair at her or that he threw her against the

wall, all of which he says is true."  While the second paragraph is

arguably defamatory if taken on its own, when read in conjunction

with the preceding statement, it is clear that Emory acknowledges

that Williams denied ever having abused his child.  It is beyond

reason that she would print Williams's denial of the abuse charges

in one sentence and then immediately attempt to suggest that he

admitted to such allegations in the next paragraph.  Therefore, we

conclude that her comment pertaining to Williams's recognition of



15

the truth of the statements in the second paragraph must have been

intended to convey that Williams conceded that neither the subject

of child abuse in general nor the specific allegations about the

chair incident were mentioned in his letter, which is true, and not

that he confessed to harming his child.  Further evidence that

Emory treated the abuse charges as unsubstantiated is that, just

following these allegedly defamatory statements, she writes that

even the child's court-appointed attorney conceded that the abuse

allegations were never confirmed and that no criminal prosecution

was pursued.  In keeping with this, we cannot conclude that the

article intended to suggest that Williams confessed to abusing his

child.

The next paragraph reads:  "'I hurt her a little,' Williams

admitted in a recent telephone interview."  Williams testified that

he never told Emory that he physically hurt his daughter, as he

claims this statement implies; instead, he insists that what he

actually said was "I hurt [my daughter's] feelings when I

disciplined her, which is what I intended to do."  We do not

believe that this alleged misrepresentation of Williams' comment on

this subject amounts to an accusation of criminal conduct as he

contends.  This is especially true since the statement does not

actually say that Williams admitted to physically harming his

child, which is consistent with his previous denial of the abuse

earlier in the article.  Furthermore, we conclude that the gist of

the quotation as written is not substantially different from what

Williams claims to have actually said.   



16

The fourth statement that Williams complains about states that

"[a] school psychologist describes the child as having 'intense

dislike and frustration concerning her father.'"  This assertion is

true and true assertions, no matter how damaging to a plaintiff's

reputation, can never provide the basis for a defamation action.  

Material found in the court file supports Emory's comments in this

regard and are, at least, substantially correct.  One document

states:  "[Lori] experiences considerable anxiety and fearfulness,

much of which appears associated with her relationship with the

paternal figure towards whom she evidences intense rage at the

present time."

The final paragraph that Williams is challenging states: 

"Also unmentioned in Williams' letter are accusations of physical

abuse, drunkenness and temper fits, accusations made in court by

two wives and Williams' daughter.  Williams says the charges were

fabricated or occurred long ago."  These statements are also true,

which was conceded by Williams at trial; however, he claims that

Emory should have also written that these allegations had, in his

opinion, been determined to be unfounded in earlier court

proceedings.  To do so, however, was not the reporter's obligation.

The factual material pertaining to the custody dispute, which

was used by Emory in writing her article, including the information

about the psychologist reports and the prior allegations made

against Williams by his family members, came from the court file in

the case.  Such material is protected by a qualified privilege,

which can only be forfeited if the reporter's account of the legal



17

proceeding in question fails to be fair or substantially accurate,

neither of which is true in the instant case.5

Finally, even if we assume that some of the allegedly libelous

statements in this case are both defamatory and false, after a

careful review of the record, we conclude that there was not a

sufficient showing of actual malice to send this case to the jury. 

In fact, the only evidence of actual malice presented by Williams

at trial was his testimony that Chesapeake published the libelous

article because he had represented clients against the publisher in

the past, albeit unsuccessfully, and the CEO of the corporation was

annoyed at the extent to which the litigation had dragged on. 

Evidence was also presented, however, establishing that Williams

has often felt conspired against in this nature in the past, which

is evidenced by the numerous, unfounded lawsuits he has brought

against virtually every person involved in his daughter's custody

case.   In fact, Williams brought a defamation claim against KCDSS6

and its director in which he made virtually identical allegations

on the issue of actual malice as the ones we are reviewing in the

instant case.  The suit claimed that the defendants were motivated

      The traditional view posits that actual malice is needed5

in order to overcome the fair reporting privilege; however, we
need not express a preference for a particular standard in this
case because Chesapeake would be protected under either one since
the record is barren of any evidence that it acted with malice in
publishing its article about Williams.

      Williams has sued five Maryland circuit court judges, a6

judicial law clerk, his ex-wife's attorney, his daughter's court-
appointed attorney, several social workers, the director of the
Kent County Department of Social Services (KCDSS), four county
governments, and his ex-wife among others.



18

by spite and ill will directed towards him because, in 1981, he had

represented a case worker against them in an employment dispute. 

We do not accept Williams's conclusion that Chesapeake was

retaliating against him for bringing lawsuits against it in the

past in his capacity as an attorney.

Williams also contends that when Emory misquoted him about

whether he "hurt" his daughter in the chair incident, her actions

constituted actual malice.  The Supreme Court has made the

following observations about improper quotations:

 "In general, quotation marks around a passage indicate to
the reader that the passage reproduces the speaker's
words verbatim. . . . A fabricated quotation may injure
reputation in at least two senses, either giving rise to
a conceivable claim of defamation.  First, the quotation
might injure because it attributes an untrue factual
assertion to the speaker. . . . Second, regardless of the
truth or falsity of the factual matters asserted within
the quoted statement, the attribution may result in
injury to reputation because the manner of expression or
even the fact that the statement was made indicates a
negative personal trait or an attitude the speaker does
not hold."

Masson, supra, 501 U.S. at 511-12.  The Court held that "a

deliberate alteration of the words uttered by a plaintiff does not

equate with knowledge of falsity for purposes of New York Times Co.

. . . and Gertz . . . unless the alteration results in a material

change in the meaning conveyed by the statement."  Id. at 517.  In

the instant case, there was not clear and convincing evidence that

the inaccuracy of the quote in question was deliberate and,

furthermore, after comparing the language attributed to Williams

with the statements that he admitted to making, we conclude that

the meaning of his intended statement was not materially changed by



19

Emory's alteration; the quote would likely have the same effect on

a reader either way it was written.

Finally, Williams contends that because he explained to Emory

his version of what occurred with regard to the events surrounding

his custody dispute, the reporter acted with knowledge of falsity

and/or reckless disregard for the truth when she printed an article

that presented other sides of this complicated story.  We do not

think that a reputable reporter would accept, at face value, the

facts of a story from a single participant without further

investigation.  Emory simply did her job; she looked into what

Williams told her and gave a full account of what she uncovered. 

Therefore, applying the principles set forth in Batson, we conclude

that there was no evidence that Chesapeake had either a high degree

of awareness of the probable falsity of any of the statements made

in the article in question or that it entertained any serious

doubts as to the publication's truth.  In fact, the evidence shows

that Chesapeake acted on a reasonable belief that the statements in

its article were substantially correct and nothing was presented to

impeach its good faith.  Accordingly, employing the requisite clear

and convincing evidence standard, we find insufficient proof of

actual malice upon which to find Chesapeake liable for defamation

and, therefore, hold that the case was properly withheld from the

jury.

JUDGMENT OF THE COURT OF SPECIAL
APPEALS REVERSED.  COSTS IN THE
COURT OF SPECIAL APPEALS AND IN THIS
COURT TO BE PAID BY THE RESPONDENT. 



IN THE COURT OF APPEALS OF MARYLAND

No. 136

  September Term, 1994

___________________________________

CHESAPEAKE PUBLISHING CORPORATION

v.

DAVID M. WILLIAMS

___________________________________

Murphy, C.J.
Eldridge
Rodowsky
Chasanow
Karwacki
Bell
Raker

JJ.

___________________________________

Concurring Opinion by Chasanow, 
Bell, and Raker, JJ.

___________________________________

      Filed:  July 24, 1995        



Judges Chasanow, Bell, and Raker concur in the result only

because we believe the action is barred by the statute of

limitations.  Maryland Rule 2-101(b) should not be applied

retrospectively to toll limitations where the time for filing the

action has run years before the tolling rule was adopted by this

Court in 1992.


	136a94 m
	136a94 c



